Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD



Statoils ledestjerne - Profilprogram

Foto: Ole Walter Jacobsen

 

Målet for StatoilHydro var at ny identitet skulle fungere som en pådriver for selskapets internasjonale vekst. Navnet for det nye selskapet er Statoil, men med nye energiområder var det viktig at den nye visuelle profilen ikke skulle assosieres med gamle Statoil.

Den nye identiteten skulle også kommunisere en aktiv rolle i dilemmaene som ligger i energivirksomhet.

Jurykjennelse

Dette er visuell identitet på høyt internasjonalt nivå. Statoil signaliserer at de tenker nytt og våger å være annerledes. Visuelt tar de avstand fra den maskuline kulturen i oljebransjen og beveger seg fra den tunge industrigiganten over mot en mer fleksibel medspiller. Navnevalget gjør det ikke enklere for det nye selskapet å fremstå nytt, men designjobben som er gjort, gjør det mulig. Alle detaljer og applikasjoner er imponerende godt gjennomført.

Det er godt gjort for en så stor organisasjon å våge å gjennomføre en så stor endring, noe som viser stor innovasjons- og beslutningsevne. Gjennom sin visuelle identitet fremstår Statoil annerledes og uredd, og konseptet fungerer og styrkes jo mer det benyttes.


Bedrift: Statoil ASA

Prosjektgruppe bedrift: Team StatoilHydro: - Markedsdirektør: Kjetil Undhjem - Markedssjef og prosjektansvarlig Identitetsutvikling: Ole Gunnar Dokka - Prosjektledere Identitetsutvikling: Carl Fredrik Olsen, Karin Tangrud, Ågot Holgersen, Cato Meling - Prosjektleder Implementering: Nina Opsahl

Design: Scandinavian Design Group

Prosjektgruppe byrå: Team Scandinavian Design Group: Kundeansvarlig og strategisk rådgiver: Anne Margrete Børjesson - Kreativ leder: John Fielding - Designere: Therese Jacobsen, Mathias Disen, Tobias Apelgren, Anne Marit Brenden, Gøril Torske, Henning Arnesen - Tekstforfatter: Nick Hynes - Prosjektledere: Naja Boone, Tone Tuxen Frilling, Bente Eikholt - Rådgiver digital: Christer Lien - Designansvarlig digital: Diogo Oliveira Valerio - Designere digital: Anders Fagerhus, Håvard Gjelseth, Suzie Webb - Informasjonsarkitekt: Silja Langbraaten - Ferdiggjørere: Bård Andresen, Trine Karlsen, Ingvild Marstein - - Underleverandører og samarbeidspartnere: - - Research, konsept- og navneutvikling: FutureBrand, London - Massekommunikasjon: McCann, Oslo - Produksjonsrådgivning: Mediaprint, Oslo - Animasjon og grafikk: Toxic, Oslo - Skiltprogramm: Harkess-Ord, UK - Tradeshows: Enigma, UK - Interiørdesign: Zink, Oslo


Utmerkelse / år: Merket for god design - 2010

Kategori: Visuell kommunikasjon

 
PUBLISERT 17.03.2010 17:00