Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD



Festspillene i Bergen

Festspillene i Bergen

Mottaker av Merket for god design 2014 i kategorien Visuell kommunikasjon, og nominert til Hedersprisen for god design 2014, Festspillene i Bergen og designbyrået Anti for Festspillene i Bergens visuelle profil. Foto: Anti.

 

Visuell kommunikasjon: visuell identitet for Festspillene i Bergen.

Fornye og engasjere: I 2012 fikk Festspillene i Bergen både ny direktør og flere nye styremedlemmer og en strategiprosess ble satt i gang for å fornye festivalen. Den over 60 år gamle kulturinstitusjonen hadde allerede et variert program, men slet med å nå ut til yngre publikumsgrupper. Løsningen ble en komplett redesign av den visuelle identiteten for å gjøre festivalen relevant på tvers av målgrupper og innhold. 

Jurykjennelse

Leken og genial: Dette er en leken, men kompleks profil som svært vellykket kommuniserer Festspillenes varierte innhold. Designerne har gjort en fantastisk jobb med å skape en fleksibel identitet med individuelle spillerom tilpasset innhold og målgrupper. Det visuelle utrykket er basert på rytmemønstre og den matematiske oppbyggingen av musikk. Dette åpner for levendegjøring og lek med profilen, og mønsteret kan videreutvikles både digitalt og på mange forskjellige fysiske flater. Fargepalletten er overraskende dus, men skaper likevel en stor synlighet. Bildemanér bidrar til helhetlig merkevarebygging, og det er morsomt at man klarer å koble det analoge og det digitale. Dette er en modig og moderne identitet, som både bidrar til å revitalisere og ivareta festivalens tyngde. Juryen synes den er genial og glimrende til fingerspissene.


Bedrift: Festspillene i Bergen

Prosjektgruppe bedrift: Festspilldirektør Anders Beyer, markeds- og kommunikasjonsdirektør Nina K. Lauvsnes, kommunikasjonssjef Silje Gripsrud, sponsoransvarlig Vidar A. Stusdal Fyllingsnes, kommunikasjonskoordinator Hjørdis Losnedahl, kommunikasjonsrådgiver Silje Vestvik, billett- og salgskoordinator og ansvarlig for merchandising
Ramona Helén Horn, IT-/prosjektansvarlig og prosjektleder interiør Mads Hundvin.

Fotograf profilbilder: Fred Jonny™
Snittdesignere regnponcho: T-Michael og Norwegian Rain

Design: ANTI

Prosjektgruppe byrå: Kreativ leder/senior designer Endre Berentzen, daglig leder/prosjektansvarlig/senior designer Robert Dalen
senior designer/digitalt ansvarlig Eric Amaral Rohter, designer Sindre Holm, 3D-designer Elijah Alexander Chote, designer Fredrik Eive Refsli.

Utmerkelse / år: Merket for god design - 2014

Kategori: Visuell kommunikasjon

 
PUBLISERT 19.03.2014 05:00