Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Vil gi brusdrikkere en vitamininnsprøyting

Ink

Mottaker av Merket for god design 2014 i kategorien Emballasjedesign, Printer & Long og Tangram Design (designbyrå) for emballasje til merkevaren Ink.

 

Populærhelse: Det norske selskapet Printer & Long har skapt en innovativ vitamindrikk som gir et sunnere alternativ til landets mange brusdrikkere. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

Slåss mot de store

Norge er et av landene i verden der det drikkes mest brus, med alle helseproblemene dette medfører. To gründere fra Nittedal hadde en drøm om å gjøre noe med dette. Sammen med Tangram Design har de utviklet en serie vitamindrikker som har skapt furore i landets kiosker, bensinstasjoner og dagligvarekjeder.

– I kampen mot de store drikkevareaktørene holder det ikke bare å ha et smakfullt produkt av høy kvalitet. For å lykkes må vi skille oss ut. Vi bestemte oss tidlig for å være en designdrevet drikkeprodusent, forteller Kjetil Amundsen, som sammen med Stian Mørk står bak selskapet Printer & Long.

Unik vitaminkapsel

De begynte å se seg om etter en samarbeidspartner på design. Valget falt på Tangram Design, som ble innlemmet helt fra starten av utviklingsløpet. – Vi startet med å lage en liste med utfordringer som måtte løses. Vi måtte kommunisere helseaspektet ved drikken. Samtidig ville vi unngå det kliniske, kjølige uttrykket som en del av konkurrentene har. Til sist måtte identiteten fungere like godt i Norge som i utlandet, sier Amundsen.

Sammen kom de opp med en grafisk identitet som er totalt ulik alle andre vitamindrikker på markedet. Selve flasken har en kapsel der vitaminene og smaksstoffene ligger forseglet og holdes ferske og friske. Når man trykker på en knapp på toppen av kapselen slippes vitaminene ut i vannet, og den visuelle effekten er omtrent som å helle litt blekk i et vannglass. Da er det bare passende at produktet har fått navnet Ink.

Viktig Bama-avtale

Nå ser fremtiden lys ut. Printer & Long har nylig undertegnet en distribusjonsavtale med Bama. Det gir den lille gründerbedriften muskler til å slåss mot de store. Ink har også gjort inntrykk utenfor landets grenser. Mørk og Amundsen får henvendelser fra bransjeaktører i alt fra Sverige og Benelux til Russland, Sør-Afrika og Singapore.

– Dagligvarekjeder ringer og ber oss komme og presentere Ink. Jeg har snart jobbet 15 år i dagligvarebransjen og har aldri opplevd noe slikt før. Dette er en guttedrøm som er i ferd med å gå i oppfyllelse, sier Amundsen.

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk design- og arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

Norsk design- og arkitektursenter:

  • prosjektleder Thea Mehl, telefon: (+47) 413 09 819
  • prosjektkoordinator Caroline Olsson, telefon: (+47) 916 24 612

Printer & Long:

  • gründer Kjetil Amundsen, telefon: (+47) 958 04 548

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 02.04.2014 18:00

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde