Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Treffer tonene med musikalsk design

Norges musikkhøgskole

Mottaker av Merket for god design 2014 i kategorien Visuell kommunikasjon, Norges musikkhøgskole og Neue Design Studio (designbyrå) for ny visuell identitet for Norges musikkhøgskole. Foto: Tommy Andresen.

 

Musikk: Norges musikkhøgskole har fått en unik profil som oppdaterer seg etter lydbildet ved skolen. Operaen selger flere billetter etter å ha fornyet seg på nett. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk design- og arkitektursenter. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

Norges musikkhøgskole: Vokste fra identiteten

Norges musikkhøgskole (NMH) har en nærmest ikonisk posisjon blant musikere og musikkstudenter, men hadde en gammeldags og avleggs visuell identitet. Nå har de fått en unik, levende profil som løfter institusjonen og engasjerer studenter, ansatte og publikum nasjonalt og internasjonalt.

– Den gamle logoen vår var fra 70-tallet, mens resten av profilen var fra 2002. Uttrykket var arkaisk og hang ikke lenger med i tiden. I tillegg hadde vi vokst og utviklet oss mye, både i antall studenter, studieprogrammer og musikksjangere. Vi hadde vokst fra identiteten vår, forteller kommunikasjonssjef Ingrid Holst Sollie. 

Fant designtonen

NMH ga Neue Design Studio jobben med å utvikle en ny visuell profil, og de to partene fant tonen umiddelbart. Designerne samlet metodisk inn informasjon om NMH og arrangerte workshops der både ansatte og studenter deltok. – Det ble en veldig bevisstgjørende prosess, der vi definerte hvem vi er, hva vi gjør og hva som er våre verdier. Designerne forsto raskt hva som er kjernen i virksomheten vår, sier Sollie.

Mange musikkinstitusjoner nedover Europa bruker konkrete musikksymboler til sin visuelle identitet, som noter og g-nøkler. Neue Design Studio lot seg inspirere av selve energien og pulsen ved høgskolen, heller enn hvordan musikken fremstår på et noteark.

Unik lydlogo

De kom opp med geometriske former som er inspirert av skolens fasade. Disse formene påvirkes av lyd som skapes ved NMH. Når studentene øver, praten går i kantina eller det applauderes i konsertsalene, registreres lyden av mikrofoner og gjøres om til grafiske fortolkninger. Logoen endrer dermed form, farge og størrelse som et resultat av det som til enhver tid skjer innenfor høgskolens fire vegger.

– Musikk er øyeblikkets kunst, siden vi hører musikken her og nå. Den nye visuelle profilen vår speiler musikken. Den forandrer det auditive til noe visuelt, samtidig som den fanger selve essensen av det vi driver med. Den gjør at vi skiller oss kraftig ut fra musikkutdanningsinstitusjoner som vi konkurrerer mot både i Norge og internasjonalt, i tillegg til at vi markerer oss i konsertlandskapet i Oslo, sier Sollie.

Den Norske Opera og Ballett: Opera til folket

De er en av Norges mest kjente kulturinstitusjoner, og holder til i landets kanskje mest ikoniske bygg. Imidlertid var det nesten bare den faste menigheten som brukte nettsiden til Den Norske Opera og Ballett. Noe måtte gjøres for å få operaen ut til folket!

– Vi trengte et nettsted som kunne engasjere en større målgruppe enn vårt faste opera- og ballettpublikum. Den nye siden måtte inspirere særlig nye og potensielle publikummere til å oppleve en forestilling, sier Magne Bjella. Han leder satsingen mot nye medier i Den Norske Opera og Ballett.

Geriljatesting

Etter et forprosjekt ble det klart at både den eksisterende nettløsningen og billettsystemet måtte byttes ut. Sammen med konsept-, design- og utviklingsbyrået Bekk Consulting gikk Operaen i gang med et omfattende interaktivt prosjekt. Behov ble kartlagt, mål ble satt, målgrupper ble identifisert. Designerne gikk i gang med utvikling av konsept og visuell retning.

Skisser og utkast ble prøvd ut ved hjelp av geriljatesting. Designerne la de uferdige nettsidene over på et nettbrett. Deretter oppsøkte de publikummere og potensielle publikummere i operahusets foajé samt på nærliggende kafeer og studiesteder. Slik fikk idealet om brukervennlighet et brutalt ærlig møte med virkeligheten. Tilbakemeldingene fra brukertestene gjorde at sidene ble tegnet om flere ganger, før funksjonaliteten endelig var perfekt.

Doblet nettsalget

Resultatet er en nettside som både er selgende og seriøs på samme tid. Nye operaen.no har fått en svært god navigasjonsløsning, og det er enkelt å få oversikt, velge forestilling og kjøpe billett. Store, skråkuttede bilder strekker seg horisontalt over hele siden, inspirert av operabyggets mange linjer.

Den nye nettsiden ble lansert i mars 2013, og har vært en stor suksess. Antall førstegangsbesøkende har økt, flere publikummere kommer igjen og billettsalget på nett vokser kraftig. Tidligere solgte Operaen kun 27 prosent av sine billetter via nettsiden. Nå er andelen mer enn doblet. 

– Synligheten vår i søkemotorene har også økt, noe som genererer mer trafikk inn på operaen.no. Fra fjerde kvartal 2012 til samme periode i 2013 fikk vi over 40 000 flere besøkende. Du kan trygt si at dette designprosjektet har vært vellykket, sier Bjella.

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk design- og arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

Norsk design- og arkitektursenter:

  • prosjektleder Thea Mehl, telefon: (+47) 413 09 819
  • prosjektkoordinator Caroline Olsson, telefon: (+47) 916 24 612

Norges musikkhøgskole:

  • kommunikasjonssjef Ingrid Holst Sollie, telefon: (+47) 952 14 121

Den Norske Opera og Ballett:

  • leder for nye medier Magne Bjella, telefon: (+47) 479 15 281

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 02.04.2014 18:00