Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Finn de nye ideene

Du er her:



Revolusjonerende norsk skipsdesign

Oslo: Ulstein lanserer en skipsbro som kan revolusjonere sjøfarten. – Dette er et fremragende eksempel på en norsk bedrift som hevder seg på grunn av kvalitet, et unikt produkt, innovative løsninger og design, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

Onsdag 29. august 2012 lanserte Ulstein Group verdensnyheten ”Ulstein Bridge Vision” under den store olje- og energimessen i Stavanger. Siden 2009 har verftet og industrikonsernet jobbet med utviklingen av konseptet. Det hele startet med at Ulstein fikk starthjelp til idéutvikling fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).

– Beløpet vi har investert i idéfasen i dette prosjektet har utløst flere titalls millioner i forsknings- og utviklingsaktiviteter hos Ulstein, og har gitt verden en brukersentrert løsning som setter en skyhøy internasjonal standard for skipsbroer, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør og DIP-ansvarlig i Norsk Designråd.

I løpet av tre år har 479 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 220 millioner kroner i innovasjonsstøtte fra DIP. I alt har 53 bedrifter i Norge fått totalt 18 millioner kroner i DIP-støtte. – Det er langt flere søknader enn vi har penger til å støtte, sier næringsminister Trond Giske.

Giske: – Gir inspirasjon og læring

– Dette har vært så vellykket og er såpass unikt i internasjonal målestokk at dette bør føres videre. Ved å hjelpe utvalgte prosjekter med designdrevet innovasjon, oppnår vi resultater som gir inspirasjon, læring, kunnskap og kompetanse både til næringslivet, forsknings- og utdanningsmiljøene og samfunnet som helhet, understreker Giske.

Et skipsvindu inn i fremtiden

Ulstein Bridge Vision er et samarbeidsprosjekt mellom Ulstein, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Høgskolen i Ålesund og Kwant Controls. AHO har benyttet brukersentrert tilnærming for å studere hvordan skipsmannskapet bruker alt utstyret på broen, og på bakgrunn denne innsikten har Ulstein utviklet en visjon om en skipsbro der operatøren får opp informasjon direkte på broens vinduer ved hjelp av projektorer. Dermed slipper mannskapet å velge mellom å se på dataskjermen og det som foregår utenfor skipet.

En annen nyvinning er at skipsoperatøren kan veksle mellom et stort antall arbeidsstillinger. Dette betyr at konsentrasjonen øker, mens sjansen for ulykker og skader går ned.

– Maritim suksess krever innovasjon

Skule Storheill forteller at maritime bedrifter er svært godt representert blant DIP-søkerne. Han mener innovasjonskraft er helt avgjørende for norske aktører som vil hevde seg internasjonalt i maritim sektor, der norske bedrifter konkurrerer med aktører som bare har en brøkdel av lønnskostnadene.

– Her fungerer design som et innovasjonsutløsende verktøy som øker treffsikkerheten. God design handler om brukervennlighet og hensiktsmessige løsninger, men det forutsetter at man går metodisk til verks helt fra starten av i utviklingen av nye produkter og tjenester, slik Ulstein har gjort, sier Storheill.

(Pressenytt)

Kontaktpersoner

Norsk Designråd
Skule Storheill, direktør FoU og innovasjonsprogrammer
Mobil: (+47) 901 03 361

Norsk Designråd
Grete Kobro, informasjonsdirektør
Mobil: (+47) 907 65 971

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk Designråd. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

Last ned høyoppløste pressebilderPUBLISERT 30.08.2012 03:00

Kontaktperson

Skule Storheill

Direktør FoU og Innovasjonsprogrammer
E:
M: +47 901 03 361

Kontaktperson

Grete Kobro

Informasjonsdirektør
E:
M: +47 907 65 971