Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Reddet norsk kunnskapsarv

Store norske leksikon

Mottaker av Merket for god design 2014 i kategorien Interaktiv design, Store norske leksikon og Netlife Research (designbyrå) for Store norske leksikon – nettleksikon. Foto: Erik Dyrhaug

 

Oslo: Ikke bare reddet de en ærverdig norsk kunnskapsbank fra den sikre død, de designet også et moderne, lettlest nettleksikon som kan brukes av alle. I dag hedres Store norske leksikon og Netlife Research med Design for alle-prisen.

– Store norske leksikon er den første interaktive løsningen som vinner Design for alle prisen. Det er et solid bevis på at design for alle-tankemåten er på vei inn på stadig nye områder, sier prosjektleder Line Aandal Røijen i Norsk design- og arkitektursenter, som deler ut prisen sammen med Deltasenteret.

Prisen belønner bedrifter og designere som utvikler inkluderende løsninger som kan brukes av alle, uavhengig av alder og funksjonsevne. Prisen deles ut årlig på Designdagen til én av mottakerne av Merket for god design.

Brukervennlig lesersuksess

I 2010 var situasjonen prekær for Store norske leksikon (SNL). Kunnskapsforlaget la ned papirutgaven av leksikonet, mens nettversjonen opplevde å bli utkonkurrert av Wikipedia. Fire år senere har lykken snudd. Tilgjengelighet og brukervennlighet er satt i høysetet, og hver dag klikker 130 000 personer seg inn på snl.no.

– Vi overtok stygge nettsider med dårlig koding og tidvis uforståelige tekster med gammelmodig språk. Dessuten var det umulig å finne artiklene våre gjennom søkemotorer som Google. Resultatet var lave besøkstall og dårlig omdømme, forteller Ida Jackson, kommunikasjonssjef og del av det SNL selv kaller havariredaksjonen.

Trengte raske resultater

Netlife Research, med interaksjonsdesigner Ida Aalen i spissen, ble hentet inn for å redde den encyklopediske gamle storheten. De to Ida-ene etablerte et tett samarbeid og ble et radarpar som styrte et lite team med designere, brukervennlighetseksperter, utviklere og redaktører.

– Vi jobbet evolusjonært og endret nettsidene bit for bit for å være sikre på at alt skulle fungere. Gjennom hele prosessen brukertestet vi alt fra søkefunksjon til enkeltartikler, forteller Jackson. Budsjettet var lite og tidsrammen stramme. Resultatene måtte komme raskt for å overbevise eierne om at nettleksikonet hadde rett til videre liv.

Innhold i fokus

De kom fram til en enkel og funksjonell design som spiller på papirleksikonet visuelle uttrykk. Dette gir både et solid og etterrettelig inntrykk og skaper gjenkjennelighet hos eldre brukere. Sterke kontraster øker lesbarheten, og mobil- og nettbrettutgaven kan også brukes av personer med nedsatte motoriske ferdigheter. Alle unødvendige elementer er ryddet bort. Her står i stedet innholdet i fokus.

– Overalt hvor vi snur oss ser vi nettsteder med omfattende behov for slanking og enklere navigasjon. Hvis norske virksomheter anstrenger seg litt, kan internett bli et veldig mye mer ålreit sted å være for alle. Ved å tilrettelegge for folk som ikke kan se eller bruke musepeker, kan vi få nettsider som blir mye enklere å bruke for folk flest, sier Ida Aalen i Netlife Research.

Ida Jackson i SNL mener universell tilgjengelighet bør være ekstremt viktig for alle som lager nettsider. – Vi har hele Norges befolkning som målgruppe. Da må vi levere et produkt som alle kan bruke, og som ikke legger hindringer i veien. Hindringer kan være tekniske, og hindre synshemmede lesere fra å lese sidene våre. Men hindringene kan også være språklige. Det er viktig med tekster som alle kan forstå, sier Jackson.

Klarspråk og interaktivitet

De gamle tekstene har derfor fått en kraftig oppstrammer. Artiklene er skrevet på klarspråk, noe som både tjener skoleelever og personer med lesevansker. Samtidig har SNL utviklet en innholdsmodell med synlige forfattere og kontaktmuligheter som både sikrer faglig kvalitet og dialog mellom lesere og redaksjonen. Og satsingen på universell tilgjengelighet har også sluset inn flere lesere via Google.

I april 2012 ble nye SNL lansert, og resultatene lot ikke vente på seg. Over 10 millioner besøkende ble registrert i 2013. Som fugl Fønix har den gamle oppslagsinstitusjonen reist seg fra asken og blitt Norges første heldigitale leksikonforlag.
(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

Norsk design- og arkitektursenter:

  • prosjektleder Thea Mehl, telefon: (+47) 413 09 819
  • prosjektkoordinator Caroline Olsson, telefon: (+47) 916 24 612

Store norske leksikon:

  • kommunikasjonssjef Ida Jackson, telefon: (+47) 948 09 550

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 02.04.2014 19:05

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde