Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Ny design ga publikumsrekord for Festspillene

Visuell profil

NOMINERT: Festspillene i Bergen kan sammen med designbyrået Anti motta Hedersprisen for god design under Designdagen 2014, som arrangeres på DogA i Oslo 2. april. Foto: Anti / Norsk Designråd.

 

Oslo: Festspillene i Bergen samarbeidet med designbyrået ANTI for å fornye sin visuelle identitet. Resultatet ble rekordsalg av billetter og stadig flere unge publikummere. Nå er er de nominert til Hedersprisen for god design som deles ut på Designdagen 2. april.

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets fire nominerte er modige norske bedrifter som sammen med visjonære designere har gått langt utenfor komfortsonen og fornyet seg, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

Kastet seg inn i fremtiden

Alle i Norge kjenner til Festspillene i Bergen, men i senere år har den ærverdige kulturinstitusjonenen strevd med å tiltrekke seg et yngre publikum. Løsningen ble å gjøre fullstendig om på den visuelle identiteten. Den nye, vågale designprofilen ble en stor suksess allerede første året, med en dobling i andel førstegangspublikummere.

– Du må tørre å gi slipp på fortiden når du skal inn i fremtiden. Institusjoner som oss må av og til ta tydelige grep for å holde seg relevante og aktuelle. Vi er en urban og moderne kulturformidler, men vi hadde en visuell identitet som overhode ikke viste dette. Noe drastisk måtte gjøres, sier Anders Beyer ved Festspillene i Bergen.

Radikale grep

Han tok over som festspilldirektør i 2012. Sammen med styret satte han i gang en omfattende fornyingsprosess. Tre mål ble satt: Å fornye, forynge og engasjere. Design ble ett av verktøyene som skulle hjelpe Festspillene i Bergen med å nå disse målene. ANTI ble valgt som samarbeidspartner. De gikk metodisk til verks for å finne sammenhenger mellom musikk og det visuelle.

– Vi trengte en samarbeidspartner på design som kunne hjelpe oss med å ta radikale grep. Da måtte vi også gi dem frihet, og ANTI fikk stor tillit av oss. Samtidig har samarbeidet vært tett, og ideene har vi utviklet i fellesskap, sier Beyer.

Publikumsrekord

Resultatet ble en svært tydelig identitet som likevel er fleksibel nok til å kunne tilpasses ulike sammenhenger og målgrupper. Matematiske taktoppbygging av musikk danner selve kjernen og inspirasjonen i det visuelle utrykket. Den nye profilen falt også i smak hos publikum. I 2013 solgte Festspillene i Bergen rekordmange billetter – hele 30 000. En viktig grunn var førstegangspublikummet, som steg fra 11 prosent til 22 prosent på ett år.

– Designen er svært stram og minimalistisk, men samtidig inviterer den til lek. Det skal vi spille videre på foran årets festspill, som starter 21. mai. Vi skal bli enda synligere i byen, samtidig som vi skal bruke mulighetene som ligger i designen til å engasjere publikum på helt nye måter, sier Beyer.

– Design styrker norsk konkurransekraft

Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. Festspillene i Bergen er et godt eksempel på hvordan design kan brukes til å holde seg vital og tiltrekke nye målgrupper, sier hun.

Vinneren kåres på Designdagen

Festspillene i Bergen er nominert til Hedersprisen for god design 2014 sammen med FLO, Øveraasen og Scandinavian Business Seating. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 2. april. Utdelingen skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk design- og arkitektursenter byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

Norsk design- og arkitektursenter:

  • prosjektleder Thea Mehl, telefon: (+47) 413 09 819
  • prosjektkoordinator Caroline Olsson, telefon: (+47) 916 24 612

Festspillene i Bergen:

  • kommunikasjonssjef Silje Gripsrud, telefon: (+47) 924 38 72

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

Les om alle de nominertePUBLISERT 19.03.2014 05:00

HEDERSPRISEN FOR GOD DESIGN

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere ble følgende fire kandidater blitt plukket ut:

Prosjekt: Øveraasen Performance Line
Bedrift: Øveraasen AS
Design: Eker Design og Øveraasen AS
► Les juryens kjennelse

Prosjekt: Kaibosh
Bedrift: FLO
Design: Jimmy Royal og FLO

► Les juryens kjennelse

Prosjekt: Visuell profil for Festspillene i Bergen
Bedrift: Festspillene i Bergen
Design: Anti

Les juryens kjennelse

Prosjekt: RBM Noor
Bedrift: Scandinavian Business Seating
Design:  StokkeAustad, Form Us With Love og Grønlund Design

Les juryens kjennelse