Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Hedrer god finansdesign

PowerOffice

Mottaker av Merket for god design 2014 i kategorien Interaktiv design, PowerOffice Software AS og EGGS Design AS (designbyrå) for PowerOffice GO – sosialt, skybasert regnskapssystem.

 

Finans og økonomi: PowerOffice har utviklet et sosialt regnskapssystem som er så enkelt at alle kan bruke det. Gjensidige brøt med blårussens stammespråk og kom nærmere kundene. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

PowerOffice: Regnskapsførers drøm

For de fleste av oss er et regnskapssystem omtrent like intuitivt forståelig som kvantefysikk. Derfor er det nærmest uhørt at et lite programvareselskap i Bodø skulle utvikle et regnskapssystem som alle kan bruke uten opplæring. Men nettopp dette har PowerOffice gjort.

– Vi har designet drømmesystemet vårt. Regnskapsførers arbeidsdag vil aldri bli den samme igjen, sier Trond Eirik Paulsen, administrerende direktør i PowerOffice.

Et system alle kan bruke

Siden 1998 har PowerOffice utviklet og solgt programvare for klienthåndtering, men for to år siden bestemte de seg for å utvikle sitt eget regnskapssystem. Dermed kunne de starte med blanke ark, uten å måtte ta hensyn til tidligere versjoner og løsninger. Målet de satt var av det hårete slaget: Alle skal kunne bruke systemet helt uten opplæring. Samtidig skal profesjonelle brukere kunne dykke ned i systemet og finne alle detaljer de trenger.

– Vi ønsket å lage noe helt nytt, til glede for både regnskapsfører og andre interessenter i en bedrift, som ledelsen, styret og ansatte. De sistnevnte er i stor grad avskåret fra å bruke bedriftens regnskapssystem, fordi det er så komplisert. I tillegg ønsket vi å gjøre noe med alt det manuelt repetitive arbeidet som regnskapsføreren må gjøre. Ved å automatisere så mye som mulig blir tidsbesparelsen stor, sier Paulsen.

Brukerdrevet designprosess

Gjennom Innovasjon Norge kom PowerOffice i kontakt med rådgiverne til Norsk Designråd. Her fikk de hjelp til å konkretisere behovene sine og velge designbyrå. Mange kandidater ble vurdert. Til slutt gikk jobben til Eggs Design.

– De  ledet oss igjennom en god designprosess som samlet regnskapsfolk, it-utviklere og brukere. Sammen med Eggs Design kjørte vi en brukerdrevet designprosess med tester og kundeundersøkelser. Brukerne fikk forskjellige oppgaver som de måtte løse, og så observerte vi hvordan det gikk. Slik kunne vi designe et mest mulig intuitivt og brukervennlig system, sier Paulsen.

Sosialt og skybasert

Resultatet er PowerOffice Go, et regnskapssystem der absolutt alle oppgaver, skjermer og sider er strømlinjeformede og forenklede. Brukergrensesnittet er moderne og oversiktelig. Automatiseringsfunksjoner sparer tid ved utfylling av skjemaer.

PowerOffice Go er et sosialt regnskapssystem. Det betyr ikke at det poster trekkbilag på Facebook-veggen din, men derimot at ulike brukere kan jobbe sammen i systemet, få tilgang til relevante dokumenter og legge inn kommentarer. Systemet er også skybasert, noe som betyr at det er tilgjengelig fra en hvilken som helst arbeidsstasjon. Dermed forsvinner det evinnelige maset om oppdateringer og nedlastinger.

– Altfor ofte er det en teknolog som designer løsninger. Da får du ofte et sluttresultat som ikke passer for andre enn teknologen selv. Den eneste måten å sikre gode brukeropplevelser er ved å trekke brukerne inn i utviklingsløpet, sier Paulsen.

Gjensidige: Ville nærmere kundene

Gjensidige oppfattes som en trygg og tradisjonsrik forsikringsaktør, men selskapet ønsket å komme nærmere kundene sine. For å få det til måtte de bryte med bransjespråket og gjennomføre et omfattende merkevareløft.

– Vi fremsto som tradisjonelle, solide og trauste. Det gir oss et godt fundament, men er ikke det viktigste når kundene skal velge forsiktingsselskap. Kundene er opptatt av enkelhet, tilgjengelighet og en opplevelse av å bli ivaretatt og forstått. Den gamle profilen vår kommuniserte ikke dette, forteller Anne Margrete Børjesson, markedsdirektør i Gjensidige.

Den gamle profilen var heller ikke godt nok tilpasset en digital tidsalder, og fremsto statisk og gammeldags. I tillegg har Gjensidige i senere år gått fra å være et norsk forsikringsselskap til å bli et nordisk finanskonsern. Derfor trengte de en ny profil som passet til dette, og som kunne fungere like godt i Norge som på markeder der Gjensidige er en ny og ukjent aktør.

Forankret til topps

Dinamo ble koblet inn, og det ble tidlig bestemt at Gjensidige skulle bryte med det etablerte finans- og forsikringsspråket. Målet var å sette en ny standard for kommunikasjon og dialog med bank- og forsikringskundene. Ingen stein skulle ligge usnudd. Underveis ble det til og med vurdert å pensjonere den berømte Vekteren, som har vært tilknyttet Gjensidige siden 1930-tallet.

– Vi utfordret vår egen organisasjon i prosessen, og svaret herfra var tydelig: Vi er klar for en markant endring! Dette, kombinert med solid forankring i ledelsen, gjorde at vi var trygge i våre valg, sier Børjesson.

Mest elsk, noe hat

Resultatet er en profil som tar utgangspunkt i kundens liv. Dinamo og Gjensidige har skapt et fargerikt univers med kreative, ofte humoristiske illustrasjoner. Språket er enklere og har en personlig tone. Profilen passer like godt på nett og mobil som den gjør på en kontorvegg.

– Vi ser at det er vanskelig å ha et nøytralt forhold til profilen vår. Vi har fått mange svært positive reaksjoner, men også noen negative. Forandring fryder ikke alltid i starten, men vi ser at ting går seg til etter hvert. I tillegg fortsetter hele tiden å utvikle oss, basert på respons og tilbakemeldinger fra kundene, sier Børjesson. 

Og Vekteren? Den fortsetter å vokte Gjensidiges verdier og tradisjoner.

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

Norsk design- og arkitektursenter:

  • prosjektleder Thea Mehl, telefon: (+47) 413 09 819
  • prosjektkoordinator Caroline Olsson, telefon: (+47) 916 24 612

PowerOffice:

  • administrerende direktør Trond Eirik Paulsen, telefon: (+47) 971 71 201

Gjensidige:

  • markedsdirektør Anne Margrete Børjesson, telefon: (+47) 982 57 707

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 02.04.2014 18:00