Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Designer bedre offentlige tjenester

Metrologisk institutt

Mottaker av Merket for god design 2014 i kategorien Visuell kommunikasjon, Meteorologisk institutt og Neue Design Studio (designbyrå) for ny visuell identitet for Meteorologisk institutt. Foto: Neue Design Studio.

 

Offentlig: Avinor knyter Norge sammen med sin nye design. Meteorologisk institutt våger å skille seg ut fra konkurrentenes gammeldagse værsymbolikk. NSB økte salget etter at de moderniserte sine ukurante billettautomater. Nå hedres de med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.

Meteorologisk institutt: Sikrer liv og verdier

Siden oppstarten i 1866 har Meteorologisk institutt vært en del viktig av hverdagen til værinteresserte nordmenn, og helt uunnværlig for de som beskytter viktig infrastruktur mot naturkreftenes herjinger. En 11 år gammel visuell identitet ga ikke instituttet det moderne og profesjonelle uttrykket det fortjente. Noe måtte gjøres. 

– Vi manglet en helhet på tvers av alle kanalene våre. Derfor ønsket vi oss en ny visuell identitet som kunne tydeliggjøre hvem vi er, og kommunisere samfunnsoppdraget vårt: ”Å sikre liv og verdier”, sier kommunikasjonssjef Kristin Goa.

Forankring i ledelsen

Neue Design Studio ble satt på jobben. – Vi hadde aldri gjennomført et så omfattende identitetsprosjekt tidligere, så vi hadde behov for et byrå med solid kompetanse og lang erfaring. De var også flinke til å snakke et språk alle naturviterne hos oss kunne forholde seg til. Det sikret en god forankring i ledelsen og blant ansatte over hele landet, forteller Goa.

De endte opp med en identitet som styrker kommunikasjonen og fungerer som en rød tråd på tvers av fagområder og geografisk tilhørighet. Uttrykket er kledelig minimalistisk og behersket, samtidig som det er lekent og elegant. Logoen er kanskje det mest slående med den nye profilen: Den består av en enkel sirkel med en sikksakkstrek under, og står i skarp kontrast til konkurrentenes værsymboltunge logoer.

Den nye identiteten ble lansert i mai i fjor, og har allerede rukket å bli populær både internt og eksternt. – Meteorologisk institutt har ligget i omdømmetoppen for statlige etater i mange år, men vi kan ikke hvile på laurbærene i et konkurranseutsatt marked. Med vår nye identitet fremstår vi som moderne, kompetente og relevante. Det gir oss et svært godt utgangspunkt videre, sier Goa.

Avinor: Felles retning – felles identitet

Avinor eier og driver 46 flyplasser over hele Norge. Det var stort internt sprik i bruken av Avinor-merkevaren, og datterselskapet Oslo Lufthavn hadde attpåtil sin egen, separate merkevare. Derfor bestemte det statlige selskapet seg for å utvikle en ny, felles merkevare og verdiplattform for hele konsernet.

– Vi ønsket å bli mer samspilte, effektive og kundeorienterte, for å kunne opptre og fremstå som ett konsern. Til det trengte vi en enhetlig og samlende visuell identitet. Vi ønsket et symbol som representerer det Avinor gjør, nemlig å skape forbindelser, sier konserndirektør for kommunikasjon og merkevare, Egil Thompson.

Knyter Norge sammen

Snøhetta fikk jobben med å arbeide fram en ny visuell identitet for Avinor. De oppdaget at ved å legge ut konsernets flyplasser og kontrollsentre som prikker på et bord, åpenbarte det seg et tydelig norgeskart. Slik oppsto logosymbolet som fikk navnet ”dot-connect”, som spiller på norgeskartets vinkel og form. Billedspråket er ekspressivt, varmt og moderne, og løfter fram både de reisende og flyplassene.

– Avinor skaper forbindelser fra nord til sør, fra øst til vest. Vi binder sammen store og små flyplasser slik at folk sømløst kan reise over hele landet, og utenlands. Nå har vi fått en visuell identitet som forteller hele historien, sier Thompson.

NSB: Økte billettsalget med 40 000

NSBs billettautomater par preg av gammeldags funksjonalitet og inkonsistent design. Det kom stadig negative tilbakemeldinger fra kundene, og noe måtte gjøres. Etter en storstilt og vellykket modernisering har antall ukentlige transaksjoner på automatene økt med 40 000.

– Kundene våre forventer enkle og moderne løsninger. Elektroniske brukerflater er i rivende utvikling, og grensesnittet fra 2007 var modent for fornying. Vi ville gjøre det enklere å kjøpe billett på automat, som er vår største salgskanal. I tillegg ønsket vi en løsning som ivaretok hensynet til universell utforming, forteller Kristin Kjøge Jansson, prosjekteier i NSB.

Viktig stresstest

Uniform Strategisk Design ble hentet inn. De fikk ansvar for å designe det nye grensesnittet i samråd med NSBs faglige eksperter, og startet med helt blanke ark. Designerne tenkte igjennom hele kjøpsprosessen sett fra ståstedet til kunder i ulike situasjoner. Blant annet ble det undersøkt hvordan stressede kunder med dårlig tid bruker automaten, men også reisende over 60 år ble viet mye oppmerksomhet.

Resultatet er en radikalt forenklet billettautomat der all unødvendig og forvirrende informasjon er fjernet. Et mer intuitivt brukergrensesnitt sørger for oversiktelig kjøpsprosess. Valgmulighetene er tydelige og knappene holder seg på samme sted når man beveger seg mellom skjermbildene. Innlagte hurtigvalg som ”Reis nå” kommer godt med når toget står på perrongen og venter.

I tillegg er den oppgraderte automaten universelt utformet på en rekke områder. Farge, kontraster, typografi og skriftstørrelse er tilpasset kunder med nedsatt syn, men kommer også godt med for folk med normalt syn dersom solen står lavt og skinner rett på skjermen.

De moderniserte automatene ble rullet ut i februar i fjor, og resultatene har ikke latt vente på seg. Antall billettkjøp økte med hele 21 prosent på bare noen få måneder, samtidig har antall klager gått kraftig ned.

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk design- og arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

Norsk design- og arkitektursenter:

  • prosjektleder Thea Mehl, telefon: (+47) 413 09 819
  • prosjektkoordinator Caroline Olsson, telefon: (+47) 916 24 612

Avinor:

  • konserndirektør for kommunikasjon og merkevare - Egil Thompson, telefon: (+47) 934 80 012

Meteorologisk institutt:

  • kommunikasjonssjef Kristin Goa, telefon: (+47) 402 21 273

NSB:

  • prosjekteier Kristin Kjøge Jansson, telefon: (+47) 416 19 191

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 02.04.2014 18:00