Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Innovasjonsprisen for universell utforming



Yr.no

Illstrasjonsfoto/montasje av nettstedet yr.no sin forside.

UNIVERSELT VÆR: NRK, Meteorologisk institutt har vunnet kategorien for tjeneste- og interaksjonsdesign. Montasje: Norsk Designråd.

 

Tjeneste og interaksjon: Værvarsel på nett fra NRK og Meteorologisk institutt.

Ved bruk av yr.no skal alle kunne finne den informasjonen de søker om været. NRK og Meteorologisk institutt hadde som mål å kunne levere varsler som skulle være langt mer komplekse og detaljerte enn brukerne hadde vært vant til, på sider som skulle være basert på velkjente og godt fungerende standarder.

Jurykjennelse:

Man har nedlagt mye arbeid i utviklingen av yr.no. Det er komplisert å tilrettelegge for så mye tilgjengelig informasjon i en slik bredde, noe man her har løst på en forbilledlig måte. Juryen anerkjenner at løsningen også er tilgjengelig for de aller fleste, det er kun detaljer som gjenstår før den tilfredsstiller alle krav til universell design.

Med rundt tre millioner unike brukere hver uke, er yr.no antagelig Europas største dedikerte nettsted. Detaljer som meteogram, kartfunksjon og ”mine steder” er blant flere nyskapende elementer som er tatt i bruk og fungerer godt. I Norge sier vi at alle snakker om været. Det er slett ikke overraskende at stadig flere går inn på yr.no før de uttaler seg.

Yr.no, værvasel på nett

Se finalistbildene i vårt bildearkivPUBLISERT 29.08.2011 14:47

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde