Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Design – eller dø

For bare to-tre år siden var tradisjonsrike Wilfa i ferd med å forsvinne ut av forbrukernes bevissthet. Etter en omfattende snuoperasjon har selskapet fått en eventyrlig vekst både i Norge og Norden.

Tekst: Ingunn Solli | Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen og Erik Thallaug

Det norske selskapet Wilfa har røtter tilbake til 1948 og var i mange år et sterk varemerke innen småelektriske varer. Med agenturet for kaffetrakteren Moccamaster fikk de et superbrand, men samtidig ble Wilfas egenproduserte merkevarer glemt. Wilfa fikk etter hvert et stempel som traust og kjedelig av så vel forbrukere som forhandlere. Storhetstiden var bare et fjernt minne, og selskapet hadde til slutt tre valg, forteller administrerende direktør Anders Liland:

– Vi kunne si opp medarbeidere og kun være forhandler, vi kunne intensivere markedsføringen av enkeltprodukter eller vi kunne utvikle egne produkter med eget design, sier han. Valget falt på det siste alternativet, og Wilfa trengte profesjonell hjelp. Anders Liland ringte Norsk Designråd.

I dag er vi veldig glade for at vi
hørte på rådgiverne i Norsk Designråd.

Administrerende direktør Anders Liland i Wilfa

– Vi hadde en klar mening om at design var viktig. God design appellerer til hjertet og kommuniserer produktets egenskaper. Så jeg ba Norsk Designråd hjelpe meg å finne en dyktig designer som kunne elektriske produkter.

Grundig prosess

Men rådgiverne i Norsk Designråd var tydelige: Dere begynner i feil ende, var beskjeden. «Dere må først definere merkevaren deres på nytt og bli enig med dere selv om hvilke mål dere har».

– I dag er jeg veldig glad for at vi hørte på dem. Gjennom denne prosessen fikk vi definert at vi ønsket å bli ledende i Norden, og at vi ville skille oss ut i markedet som et firma med en klar nordisk profil. Det ga en retning for designerne som skulle begynne å jobbe med produktene våre.

Spurte kundene

Wilfa foretok en total ansiktsløftning av logo og profil, og redesignet all sin emballasje. Så var det produktenes tur. Designerne begynte med å spørre kundene hva de egentlig ønsket seg av en blender eller kaffetrakter.

– Design er jo mye mer enn estetikk. Vi lager ikke produkter som skal stå til pynt i hylla, de skal brukes! Forbrukerne var for eksempel lei av at en vanlig blender knuser lett, at den er vanskelig å rengjøre og at den ofte ikke klarer å knuse is. Det fikset vi. Så ble vi best i test fire år på rad, og vår blender ble den ledende på markedet.

Så gikk Wilfa løs på kaffetrakteren. Kundene ønsket seg en trakter som holdt perfekt temperatur, som var lett å bruke og der det ikke var vann igjen i rørene når man var ferdig med å trakte. Teknisk personell og designere satte seg ned sammen og løste problemene. I tillegg fikk trakteren et nordisk utseende som skiller seg fra alle andre på markedet.

– For denne trakteren har vi fått både den prestisjetunge Red Dot Award og If Award, i tillegg til Merket for god design. Den er en kjempesuksess både her hjemme og i Norden. Selv amerikanerne ønsker nå å kjøpe vår trakter, selv om den er markedets dyreste. Men vi tør også si at den er verdens beste, sier Liland fornøyd.

Nordisk suksess

I dag er Wilfa på full fart inn i nye markeder. I Danmark har de gått fra null til å omsette for flerfoldige millioner på bare tre år. Produktene har gjort strandhugg på Island, og i Sverige har det norske selskapet vokst med 30 prosent.

– Wilfa er blitt en helt annen bedrift. Omdømmet vårt har snudd, vi er blitt en interessant samarbeidspartner for forhandlerne og vi får enormt mange kvalifiserte søkere til alle ledige stillinger. Designprosessen vi har vært igjennom har en stor del av æren for resultatene vi har oppnådd i Norge og resten av Norden. Men vi skal ikke lene oss tilbake av den grunn, jobber i en krevende bransje med små marginer. Strategisk bruk av design er en for vår videre eksistens og lønnsomhet, sier Liland.

Denne teksten er trykket i Norsk Designråds jubileumsmagasin Design – 50 år med suksesshistorier, utgitt november 2013. Les artikkelen og bla i magasinet.

Les også: Fra stagnasjon til nordisk suksessPUBLISERT 04.11.2013 01:45

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde