Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Innovasjonsprisen for universell utforming



Design i særklasse!

Hotellkorridor.

LØNNSOM HOTELLDESIGN: Scandic Gardermoen Oslo Airport og Arkitekterna Krook & Tjäder har vunnet kategorien møbel og interiør, Innovasjonsprisen for universell utforming, for sitt universelt utformede, allergivennlige hotell.

Med hotellet Scandic Oslo Ariport på Gardermoen tar denne hotellkjeden eierskap på konseptet universell design i sin bransje.

Den bevisste satsningen på å inkludere alle, er foreløpig ganske unik i det kommersielle markedet. De gjennomførte løsningene har få kompromisser, og man viser en enestående vilje og evne til å gjennomføre en tilpasning til gjester i hele markedet.

Design = vekst?

Magnus Berglund, handikapambassadør i Scandic, forteller at de har som mål å oppnå enda flere markedsandeler gjennom satsningen på universell utforming.

– Vi er allerede et foretrukket overnattingssted som inkluderer alle. Men også på kurs- og konferansemarkedet har vi fått et klart fortrinn på grunn av vårt universelle design. Det er mange bedrifter og organisasjoner som gir uttrykk for at de ønsker å legge arrangementene sine til oss, nettopp fordi vi kan tilby universelt utformede konferansefasiliteter, sier han og bekrefter viktige konklusjoner etter en kartlegging som er gjennomført av Synovate.

Det viser seg at design er en enestående mulighet og en viktig driver for å lykkes i alle markeder, både nasjonalt og internasjonalt. Man finner en tydelig sammenheng mellom design og vekst blant bedriftene i utvalget.

Slik utmerker hotellet seg

Det svenske interiørarkitektbyrået Krook & Tjäder AB vant konkurransen om innredningen til Scandic Gardermoen Oslo Airport i 2009. Et helhetlig konsept for universell utforming, tuftet på en gjennomgripende idé, var vinnerkonseptet.

I samarbeid med mange dyktige aktører, har man klart å skape et hotell som utmerker seg ved en særdeles gjennomtenkt bruk av design. De estetisk vakre formene og de avstemte fargene henter sin forankring i miljøet rundt opplevelsen av å reise. Stemningen er åpen og underbygger den gode følelsen av at hotellet inkluderer alle på en særdeles gjestfri og unik måte.

– Vi hadde en basisidé, forteller Johanna Vestlin, som er en av interiørarkitektene bak innredningen på hotellet.

– I og med at dette Scandic-hotellet ligger nær en internasjonal flyplass, var det nærliggende å speile det positive ved å reise: at man beveger seg over tidssoner, over skyene, til alle døgnets tider. Vår grunntanke spinner rundt de fire temaene daggry, dag, skumring og midnatt. Fargeskalaen i interiøret gjenspeiler lysets refleksjon av kulører, og dekorative elementer henter opp assosiasjoner til forflytning, forteller hun.

Vilje til innovasjon og gjennomføring

Johanna forteller at Scandic alltid strekker seg langt, de sier selv at der de ser at man kan forbedre noe, ønsker de å ligge foran i utviklingen. Og det vises til gangs i dette prosjektet. Spesielt innovativt er arbeidet som er gjort for å gjøre hotellet tilgjengelig for personer med såkalt miljøhemming, altså astma, allergier og overfølsomhet. For denne gruppen er det spesielt viktig at det velges materialer og løsninger som sikrer et godt inneklima. Johanna forteller at man har samarbeidet tett med Norges Astma- og Allergiforbund for å få et optimalt resultat.

– Alle de 243 rommene er allergitilpasset. Vi benyttet maling, sparkel, lim og tekstiler med minimal kjemisk avgassing. Løsningene legger til rette for enkel og god rengjøring, hvor man bruker minimalt med rengjøringsmidler. De få midlene man bruker, er alle parfymefrie. Dette er en fordel både for gjester og rengjøringspersonell. Videre er det minimalt med tepper, uten at dette går på bekostning av kravene til god akustikk. Det er god ventilasjon i alle rom, røykfritt inngangsparti, allergivennlig beplantning og allergimerket buffé. På denne måten er alle fellesarealer og overnattingsrom, bortsett fra noen HC-rom for mennesker med førerhund, også naturlig tilgjengelig for folk med miljøhemninger.

Man har også lagt særdeles godt til rette for syns-, hørsels- og bevegelseshemmede, blant annet ved god fremkommelighet, god belysning, store romnumre, visuelle alarmer, telefon med teleslynge og opplegg for lading av el-rullestoler. En lyssløyfe i bakken viser vei inn fra gaten til resepsjonen.

Alle de 243 rommene på hotellet er allergitilpasset og har brede dører for å gjøre det enklere for rullestolbrukere. De 25 flotteste rommene er spesielt HC-tilpasset. Der er alt tilgjengelig fra rullestol og belysningen kan betjenes fra høydejusterbare senger. Alarmene er både visuelle og akustiske og telefonen har teleslynge.

Brukerinvolvering helt avgjørende

Johanna forteller om en omfattende og utfordrende prosess, som stilte store krav til en tett dialog i samarbeidet mellom de mange aktørene, som også omfattet Narud Stokke Wiig Sivilarkitekter, Tupelo  arkitektur, Utstillingsplassen Eiendom, Skanska, Norges Astma- og Allergiforbund og Norges Handikapforbund. At de to sistnevnte var involvert, var helt avgjørende for det gode resultatet, i følge Johanna. I tillegg fulgte man Scandics egne retningslinjer i forbindelse med tilpasning for synshemmede. Og sist, men ikke minst, hadde man god prosjektledelse med fokus på detaljer.

Suksessoppskriften?

– Fordi det er så enormt mange detaljer, er det ekstremt viktig å fortelle, forklare, lytte, spørre om igjen, rett og slett kommunisere. Dét var vi veldig gode på, kanskje er det en av hovedårsakene til at vi lyktes så bra, sier hun.

Hun forteller videre at var nødvendig å møtes ofte, men et vel så viktig kontaktpunkt for all informasjon var prosjektplassen.no . Alle tegninger og all detaljinformasjon ble lagt inn her, og det ble etter hvert en veldig stor mengde informasjon. De delaktige i prosjektet kunne til enhver tid gå inn og oppdatere seg, eller legge inn sin informasjon.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi klarte å drive de gode ideene igjennom, sier Johanna.

– Alle involverte har vært lydhøre i prosessen og diskusjonene har vært konstruktive. De kompromissene vi måtte inngå har på ingen måte ødelagt helheten, selv om vi alle helst har villet utviklet nye, enda bedre løsninger istedenfor kompromisser.

Design som forretningsidé

For folk flest fremstår Scandic Oslo Airport hotell på Gardermoen som et stilig og moderne hotell, med spennende detaljer og god atmosfære. De universelle tilpasningene er totalt integrert og diskriminerer ingen, tvert i mot oppleves de som fordelaktige for alle – også for miljøet generelt.

Gjestene kan glede seg over funksjonelle og gjennomtenkte løsninger for møbler, innredning og arkitektur på alle nivåer. I tillegg til de gode løsningene, kan ledelsen og de øvrige medarbeiderne på hotellet glede seg over stabil vekst og trygge arbeidsplasser. Dette er funksjonell og inkluderende design, omsatt til strategisk forretningsidé i praksis.

PUBLISERT 12.10.2011 15:15