Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD



Kavli majones - Majonestube

Foto: Isodor.no

 

Kavli majones har vært på markedet for majones før og ikke lyktes. Tiden var igjen inne for å utfordre markedslederen Mills. For å kunne hevde seg i konkurransen måtte Kavli majones tilby forbruker noe helt nytt.

Ved hjelp av grundige brukerstudier ble det klart at utfordringen lå i valget av emballasjeløsning.

Jurykjennelse

O. Kavli skaffet seg forbrukerinnsikt gjennom kvalitative og kvantitative analyser. Her kom det frem at forbrukerne ønsket å se produktet, de ville kunne klemme på emballasjen og selv bestemme tykkelsen på strålen. Dette var basisen for en brukerdrevet innovasjonsprosess, som resulterte i lanseringen av ny Kavli majonestube og nye smaksvarianter.

I den nye tuben kan innholdet ses, tuben er i et fleksibelt plastmateriale og går tilbake til sin naturlige form etter at den har blitt klemt. Korken gir tre strålevarianter. Det er første gang en kork som dette brukes i Norge. Korken er patentert. Materialet i tuben ivaretar majoneskvaliteten. Her ser vi en aktør som har lagt seg i selen, studert brukernes behov og så utviklet en helt ny løsning.


Bedrift: O. Kavli AS

Prosjektgruppe bedrift: Lise Godfrey - Markedsdirekør Kavli, Anders Quamme Fosse - Produktsjef/Prosjektleder Kavli, Staffan Forsberg - Prosjektleder Kavli, Terje Alvestad - tidl Produktsjef Kavli

Design: Strømme Throndsen Design, Edge Consultants

Prosjektgruppe byrå: Johan Barkentin - Salgssjef Tectubes, Johnny Smedberg - Grafiker Tectubes, Tom Ingvoldstad - Konsulent Edge Consulting, Sandra Janzsó - Prosjektleder Edge Consulting, Siw Erikstad - Industridesigner , Morten Throndsen - Kreativ leder, Strømme Throndsen Design, Nina Kristensen - Grafisk designer, Strømme Throndsen Design, Camilla Beck Sætre - Strategisk rådgiver, Strømme Throndsen Design


Utmerkelse / år: Merket for god design - 2010

Kategori: Emballasjedesign

 
PUBLISERT 17.03.2010 17:00