Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Posten Norge - ny merkevarestrategi

Foto: Erik Buraas

 

Grafiske design med tvillinglogoene Posten og Bring har bidratt sterkt til økt kjennskap og forbedret omdømme.

Utfordring - Verden og Posten forandrer seg
På bedriftssiden har Posten Norge gjort mange oppkjøp av post- og logistikkselskaper over hele Norden. Dette er nødvendig for å møte konkurransen fra store, internasjonale aktører. Å gjøre denne satsingen synlig for markedet var et stort behov. I privatmarkedet var også synliggjøring viktig, for å vise at Posten endrer seg i takt med nye krav fra kundene. I tillegg til å synes er et godt omdømme er helt avgjørende å overleve i skjerpet konkurranse.

Løsning - Ny merkevare for to tjenester
28.000 ansatte er stolte av Posten, og av den betydningen virksomheten har i et samfunn i stadig endring. Denne betydningen måtte bli tydeligere, og en ny merkevarestrategi ble igangsatt i 2006 med sluttføring i 2008. Den største jobben var å lansere en ny og felles merkevare mot bedriftsmarkedet, det vil si å samle alle de forskjellige aktørene der under én paraply. Samtidig var utfordringen å sikre en familielikhet mellom privat- og bedriftskonseptene, uten å miste Postens opparbeidede identitet. Det ble utviklet et eget navn (Bring) og en ny logo, som ble lik Postens nye logo bare i andre farger. Logotvillingene fikk en tydelig visuell forskjell og en like tydelig likhet.

Resultat - Posten og Bring klar for konkurranse
Grafisk design har vært avgjørende for at den nye strategien har hatt gjennomslag i markedet. Den nye merkevaren og logoene ble raskt etablert og kjent i markedet. I tillegg er omdømmet til Posten Norge kraftig forbedret, og rangeres nå på 12. plass mot 25. plass før lanseringen i 2008. Allerede etter ett år viste undersøkelser at uhjulpen kategorikjennskap til Bring oppnådde 56 %, og logokjennskapen lå på 69 %. De samme undersøkelsene viser at de grafiske løsningene fungerer som de skal, og skaper solid overføringskraft mellom merkevarene Posten og Bring. En kompleks utfordring er med andre ord løst på en meget vellykket måte.

Omdømmet opp 13 plasser

 

Kategori: Design Management – merkevarebygging – salg og kommunikasjon


Bedrift: Posten Norge AS

Prosjektgruppe bedrift: Ansvarlige hos kunde: Gro Myking og Anne Marie Brady - Forfattere av caseet: Per Ivar Grenness, Gro Myking og Magne Hertzenberg

Design: GROW

Prosjektgruppe byrå: Team Designbyrå - Grow: - Andreas Rosenlew -Managing Partner- Ulf Sandberg - Creative Director - Marte Alvfalk -Account Director- ass. Andreas Bjöwi - Account Director - Anders Nord - Graphic Designer- Emilie Cheng - Graphic Designer- Ebba Björkquist Lorenius - Graphic Designer Ehrling Braghfors - Graphic Designer – Magnus Helin – Final Artist
New Sense: - Per Ivar Grenness - Innsikt

Utmerkelse / år: Design Effekt - 2010

Kategori: Nominert Grand Prix

 
PUBLISERT 10.10.2010 12:35

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde