Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Du er her:



Lerums Utvalde - relansering av premium-merke

Foto: Isidor

 

Markedsandelen for de Utvalde er 6%, mens Bestemor bare hadde 3,7%. Ikke et vondt ord om Bestemor, men de Utvalde har hatt en verdiøkning som er oppsiktsvekkende!

Utfordring - Bestemor født på ny
I det norske syltetøymarkedet har Stabburet/Nora halvparten av verdien, med Lerum på andreplass. Lerums premiummerke Bestemor Lerum hadde ikke klart målene og opplevde synkende markedsandel, på tross av stabil omsetning. Serien besto av 13 smaker, men selv om kategorien vokste sto salget av Bestemor Lerum stille fra 2005. Det visuelle uttrykket var gammeldags, og klarte ikke å skille seg tilstrekkelig fra Noras Hjemmelagde. Det ble besluttet å redesigne og lansere Bestemor-serien på nytt, da som Lerums Utvalde.

Løsning - Ny posisjon med ny personlighet
For å finne den nye identiteten ble fokusgrupper brukt. Det var avgjørende at den nye serien ble oppfattet som noe helt nytt. Selve glasset har fått en utforming som minner om det gamle Norgesglasset, understreket av det høye lokket. Ingen i kategorien har et lignende glass. Etiketten er liten og smal, og understreker det ujålete uttrykket i glasset. Navnetrekket står opphøyd i glasset, også dette inspirert av det gamle Norgesglasset. Det opprinnelige navntrekket fra familiebedriften Lerum er funnet frem, og blir et symbol for at de går god for sine egne produkter.

Resultat - De utvalgte haler innpå
Ett år etter lansering, er Lerums Utvalde halvveis til målet om å øke top of mind-plassering med 5 prosentpoeng. Siden lanseringen i september 2008 er markedsandelen oppe i 6%, mot Bestemor Lerum sine 3,7% målt i verdi. Totalmarkedet økte med 8,7% fra september-juni 2207/08 mot samme periode året etter, og i denne perioden økte Lerum syltetøysalget med 54,7% - hvor Lerums Utvalde står for hele 87 % av totalveksten. Verdiøkningen for Lerums Utvalde er formidabel, med en økning i total markedsandel og en bratt stigning i salg i verdi.

87 % andel av markedsvekst

 

Kategori: Produkt


Bedrift: Lerum Konserves AS

Prosjektgruppe bedrift: Sigbjørn Stedje, Salgs- og markedsdirektør LERUM - Bente Lerum Lund, Prosjektleder Lerum – Grethe Lerum, Profil- og sponsorsjef LERUM - Trine Lerum Hjellhaug, Adm. Direktør LERUM

Design: Tangram Design

Prosjektgruppe byrå: Bjørn Rybakken, Kreativ leder og designer TANGRAM - Kirsten Bryn, Prosjektleder og konsulent TANGRAM - Annette Sarto, Seniordesigner TANGRAM - Linda Valen, Designer TANGRAM - Klaus Dalseth, Produksjonsansvarlig TANGRAM

Utmerkelse / år: Design Effekt - 2010

Kategori: Nominert Grand Prix

 
PUBLISERT 10.10.2010 12:35