Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD



Nille - et lite butikkeventyr

 

Resultatene av forandringene er enorme. Store grupper har endret sitt syn, så nå handler mange flere mye mer på Nille!

Utfordring - Billig men oppfattet dårlig
Nille er en norsk merkevare de fleste vet om, men så har kjeden også en kjennskap på over 90 %! Nille-kjeden var en av de første i sitt slag i Norge, og opplevde gjennom 1990-tallet en sterk salgsøkning og stadig flere butikker. Men begynnelsen av 2000-tallet ga stagnasjon i veksten, samtidig som nye eiere kom inn i 2006. Det de så var en for snever profil som først og fremst tiltrakk seg de mest prisbevisste kundene.

Siden altfor mange kvinner forbandt Nille med produkter av dårlig kvalitet, var de enten fraværende eller sporadiske kunder. Store grupper anså ikke Nille som et aktuelt sted å handle utenom de store sesongene. De nye eierne ønsket å øke handlefrekvensen, og bestemte seg for å revitalisere hele kjeden. Butikkene, produktene og markedskommunikasjonen måtte endres dersom den negative utviklingen skulle snus.

Løsning - Gode kjøp til hyggelige anledninger
Et strategiprosjekt tydeliggjorde hvilken posisjon som var ønsket. Moderniseringen av hele kjeden og markedsaktiviteter ble startet i 2006/07, med mål om å endre assosiasjonene fra billig og dårlig, til verdi for pengene. Partnere ble valgt til de forskjellige områdene, men et helhetlig designprosjekt i samarbeid med alle sikret koordinasjon og synergi. Butikkene fikk nye løsninger på alle elementer, inkludert kommunikasjonsflatene i butikkene.

Oppgradering av pakningsdesign på egne merker var også et prioritert felt, siden de utgjør langt over 50 % av sortimentet. All markedskommunikasjon ble også revitalisert, det vil si alle grafiske uttrykk, kundeaviser, TV-filmer, logo, bæreposer, visittkort med mer. Med fokus på å endre norske kvinners oppfatning og holdning til Nille, er endringer gjennomført integrert og helhetlig.

Resultat - Flere kunder handler mer
Etter tre år med gjennomgripende modernisering og revitalisering, fremstår Nille i dag med en ny profil og endret posisjon. Resultatene av endringsprosessen er formidable. Kjernekundene er fortsatt lojale, mens store nye grupper har endret sitt syn på Nille og har begynt å handle der jevnlig. Salgsmålene som ble definert nådd innen 2012 er for lengst i boks. Det første året av endringene førte til dobbelt så mange kunder som forventet. De neste årene skulle veksten bare fortsette. Siden 2006 har totalsalget økt med 67 % og snittomsetningen per butikk med 40 %. Allerede i 2007 var økningen i antall kunder på 6 %, mens omsetningen per kunde økte med hele 25 %. Den samme målingen i 2009 viser henholdsvis pluss 21 % og pluss 37 %. Det betyr at Nille har fått flere kunder som handler mer!

Selv om redesign oppgraderte uttrykket, sier et stort flertall seg fortsatt enig i at Nille har lave priser. En viktig målsetning var å gi kundene et syn på kjeden som et sted å gjøre gode kjøp til hyggelige anledninger, det vil si mye mer enn bare et sted for billige kjøp. Andelen som sier seg enig i at man gjør gode kjøp til hyggelige anledninger har økt med hele 80 % siden designinvesteringen startet. Nille har vist veien til suksess gjennom et helhetlig og tverrfaglig prosjekt, som har hatt brukerne og designkompetanse i fokus.

Vekst på alle områder

 

Kategori:  Design Management – merkevarebygging – salg og kommunikasjon


Bedrift: Nille AS

Prosjektgruppe bedrift: Nille As: Pål Wibe, Adm.dir. - Bjørn Vidar Tessem, Kategoridirektør, ansvarlig for all markedsføring, kategoriutvikling og butikkutvikling - Kjetil Hesmyr, Driftsdirektør, ansvarlig for driften av butikken inkl. implementering av valgte løsninger i 300 butikker - Odd Martin Berger, Butikkutvikler, ansvarlig for utvikling av butikkdesign elementene - Bodil Tallaksen, Reklamesjef, ansvarlig for markedsføringen i kjeden - Lara Martin, Pakningsdesigner, ansvarlig for all pakningsdesign i kjeden - Ole Morten Lunde, eiendomdirektør, sentral bidragsyter i design prosessen


Suburbia Reklamebyrå: ansvarlig for bistand med grafisk profil, logo, all markedskommunikasjon - Jostein Borgmo, Kreativ Leder - Jarle Hetland Bjørlin, Art Director - Jannicke Thoresen, Prosjektleder - Vibeke Sivertsen Gudbjerg, Konsulent

Design: New Store Europe AS

Prosjektgruppe byrå: New Store Europe: ansvarlig for utvikling av in-store design elementer og butikkutstyr i tråd med ny profil - - Torunn Weydahl Ottesen, Kreativ Leder - - Saraï van Nes, Designer - - Johan Gran, Grafisk Designer

Utmerkelse / år: Design Effekt - 2010

Kategori: Vinner Grand Prix

 
PUBLISERT 10.10.2010 12:35

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde