Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



– Vellykket hamskifte for DNB

DNB-profil

NY HAM – NY VÅR: 11.11.11 ble DnB Nor, Postbanken og Vital ett selskap. Den nye banken trengte ny drakt, og fikk hjelp av Snøhetta Design og Anti.

 

Da DNB reiste seg fra asken etter DnB NOR, Postbanken og Vital hadde selskapet vært igjennom en av de største designomveltningene i Norge noensinne.

Gjenopplev med video fra hele arrangementet

I 2007 tok den relativt ferske bankdirektøren Rune Bjerke kontakt med Trond Bentestuen, som da var markeds- og kommunikasjonsdirektør i Expert, og ga ham følgende utfordring: – Vi må bli bedre likt!

Bentestuen måtte ta noen runder med seg selv før han takket ja.

– Begrepene bankkommunikasjon og bankdesign har aldri skapt særlig begeistring, og endring er ikke den sterkeste driveren i bankvesenet, fortalte han til en fullsatt sal under Faglig Frokost 13. desember. Norsk Designråd mottok så mange påmeldinger at arrangementet måtte flyttes fra DogA til naboen, Elvebakken skole.

– Folk hatet oss

Utfordringene sto i kø for Bentestuen etter at han i januar 2008 tiltrådte som direktør for kommunikasjon i DNB-konsernet. DnB NOR ble slaktet på boligrentebarometeret hvert år – det var nærmest blitt en tradisjon. Og verre skulle det bli. Banken måtte plutselig hanskes med finanskrisen og flere høyprofilerte mediasaker.

– Det norske folk hatet oss. Vi lå så langt nede at det bare kunne gå én vei, oppover, fortalte Bentestuen. Først måtte DNB-konsernet gå i seg selv. Resultatet ble en grundig opprydding innenfor alle tjenesteporteføljer, og en modig beslutning om å ofre tre etablerte merkevarer til fordel for én.

24/7-banken

– Vi ville bli et enhetlig, integrert selskap med én kultur og ett ansikt ut mot kundene, og ikke lenger opptre i siloer. Vi valgte å samle alt i DNB, til tross for at merkevaren var dårlig likt i Norge. For å få en sterk merkevare må innholdet i merkevaren være sterkt og konkurransedyktig, og derfor startet vi med nettopp dette, sa Bentestuen.

DNB skulle bli tilgjengelig 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, og skifte ham fra grådig Aker Brygge-bank til hele Norges bank. Den enorme omstillingen måtte speiles i en helt ny profil. Jobben gikk etter hvert til Snøhetta, som trakk med seg Anti som samarbeidspartner.

[Artikkelen fortsetter under videoen]

SE VIDEO: Intervju med Trond Bentestuen i DNB.

Bankdirektører på sløyden

– For å oppnå et best mulig resultat var det viktig å få i gang samtaler og engasjere kunden, fortalte Martin Gran, daglig leder i Snøhetta Design. Både Bjerke, Bentestuen og andre DNB-folk ble derfor dratt med inn på sløyden for delta når de første prototypene til logoen ble laget.

Prototypene ble brukt for å belyse strategi og teste ulike konseptuelle innganger og tilnærminger. Dette ble svært nyttig for den videre prosessen: – Det handler om å ha noe fysisk å forholde seg til, noe å ta på. Det får du ikke gjennom Powerpoint-helvete, utbrøt Gran til latter fra salen.

– Til tider var det faktisk DNB som utfordret oss og som bidro til å dra prosessen videre, sa Kjetil Wold, kreativ leder i Anti. Han roser samarbeidet med bankens egne husdesignere.

20 designere og spesialister jobbet i ett år med profilen. Fem ulike logoer ble grundig testet og vurdert, og til slutt sto designerne igjen med en enkel og ren logo med en iøynefallende gjennomgående linje som symboliserer båndet mellom kunde og bank.

Blitt unges favorittbank

11.11.11 ble den nye profilen lansert i alle kanaler og på alle flater. Titusener av skilt, bankkort og digitale flater ble endret, og en helt ny bank oppsto over natten.

Resultatene av omstillingen og omprofileringen har ifølge Trond Bentestuen vært svært gode. DNB har vunnet både popularitet og markedsandeler, og har blant annet tatt over etter Skandiabanken som unge menneskers favorittbank.

SE VIDEO: Intervju med Kjetil Wold i Anti og Martin Gran i Snøhetta Design.

Gjenopplev med video fra hele arrangementetPUBLISERT 14.12.2011 17:46

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde