Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Norske designere jakter på internasjonal suksess

Vibeke Skar og Jan R. Stavik med lampen

NORSK SPYDSPISS: – 100% Norway fungerer både som omdømmebygger og kommersiell spydspiss for norske designere og produsenter som vil satse internasjonalt, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd. Her med designtalent Vibeke Skar og lampen ”Evergreen”. Foto: Norsk Designråd.

 

Oslo: Seks bedrifter og elleve designere er på vei til London for å promotere seg selv under 100% Norway. Samtidig blir fire norske bedrifter lansert med brask og bram hos en toneangivende britisk interiørkjede.

– Norsk design er stilren og ærlig!, sa Sir Terence Conran da han åpnet den første 100% Norway-utstillingen i London.

I år går 100% Norway av stabelen for åttende gang i forbindelse med 100% Design på London Design Festival. Figgjo, Northern Lighting og Nora of Norway er blant de norske produsentene som skal vise seg fram for et kresent designpublikum mellom 22. og 25. september.

– Dette er selve flaggskipet i vårt arbeid med å løfte fram norsk design internasjonalt. Gang på gang har 100% Norway stjålet oppmerksomheten under en av Europas største og viktigste designutstillinger, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.

Den første suksesshistorien fra årets 100% Norway er allerede klar, og grunnlaget ble lagt i fjor. Da hyret arrangøren inn forretningsekspertise fra den velkjente britiske interiørkjeden Heal’s. Britene likte det de så av norsk design.

For halvannen måned siden lanserte Heal’s fire norske produsenter i Storbritannia under kampanjen ”Scandinavian Seasons”. Produkter fra Northern Lighting, Wik & Walsøe, Nora of Norway og Cathrine Kullberg Lighting selges nå i kjedens seks butikker.

– Dette viser at 100% Norway fungerer både som omdømmebygger og kommersiell spydspiss, kommenterer Stavik.

Prototyper og markedsplaner

Vibeke Skar er et av designtalentene som reiser over til London for å delta på utstillingen. Sammen med Jens Praet og Northern Lighting vant hun designkonkurransen som 100% Norway arrangerte tidligere i år. I bagasjen har hun med både vinnerprosjektet, lampen ”Evergreen”, samt en rekke prototyper – og markeds- og forretningsplaner.

– På messer og utstillinger fokuserer designere ofte på produktet, og glemmer eller nedprioriterer å lage planer og komme i kontakt med potensielle kunder. 100% Norway har hjulpet meg mye fram mot denne utstillingen, og jeg har aldri vært så forberedt som jeg er nå, sier hun.

Skar satser på å etablere et kontaktnett i Storbritannia og selge så mange Evergreen-lamper som mulig på det britiske markedet. Dernest vil hun finne produsenter til prototypene hun har laget sammen med Ida Noemi Vidal.

Satser utenfor Norden

I år deltar Figgjo på 100% Norway for fjerde gang. Den tradisjonsrike porselensprodusenten har satset på eksport siden 70-tallet og er i dag representert i 35 land gjennom 20 forhandlere.

– Totalt står eksport for 55 prosent av omsetningen vår innen hotell, restaurant og catering, med Danmark, Sverige, Storbritannia og Midtøsten som de største markedene. Nå ønsker vi å få opp volumet ytterligere i Storbritannia, og da passer det perfekt å delta på 100% Norway, sier markedssjef Marianne Fedde Lilland.

Figgjo skal vise fram sju produktserier i London.

– Vi har valgt ut produkter som er innovative og funksjonelle i form og egenskaper, óg som vi mener er typiske for Figgjo, forteller hun.

– Enorm eksponering

Det at arrangøren i år satser på å treffe kommersielle aktører utover designere, gjør at Figgjo ser muligheten for å kunne nå ut til arkitekter og interiørarkitekter.

– Dette er et nytt område for oss, og takket være 100% Norway har vi fått økt kunnskap og knyttet en rekke konkrete kontakter som vi håper kan hjelpe oss videre, sier Lilland.

– Hvert år får utstillerne på 100% Norway omtale i en rekke toneangivende design-, mote- og interiørblader over hele verden til en verdi av flere millioner kroner. I fjor var over 22 000 potensielle designkjøpere innom oss på utstillingen, sier Stavik.

 

Dette er 100% Norway:

  • 100% Norway har i åtte år vist fram noe av det beste innen norsk møbel- og interiørdesign.
  • Er en døråpner til internasjonale markeder for norske designere og produsenter.
  • Er en del av 100% Design, en av verdens største og viktigste utstillinger innen møbel- og interiørdesign, og arrangeres av Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London, Norsk Industri og Norsk Designråd.
 

Kontaktpersoner:

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk Designråd. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Last ned pressebilder fra vårt bildegalleriPUBLISERT 19.09.2011 06:30

NORSKE UTSTILLERE
PÅ 100% NORWAY

Bedrifter:

Figgjo

Nora of Norway

Northern Lighting

Spinnaker

Tonning

Wik & Walsøe

Designere med prototyper:

Caroline Olsson

Gridy (Wilhelm Teisner & Lars Olav Dybdal)

Ida Noemi Vidal

Magnus Pettersen

Martin Solem

Petter Skogstad

Vibeke Skar

Hallgeir Homstvedt

Torbjørn Anderssen og Espen Voll