Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Interaktiv designvind over Norge

Marte Grevsgard og Snorre Kjesbu.

NÆRING I VEKST: – Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Her sammen med en av de fremste suksesshistoriene på dette feltet i Norge: Snorre Kjesbu i Cisco, tidligere Tandberg, og telepresencesystemet EX90. Foto: Johnny Syversen.

 

Oslo: Et rekordhøyt antall interaktive designprosjekter er innmeldt til Merket for god design 2012. – Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

– Stadig flere bedrifter bruker design for å utvikle konkurransedyktige produkter, tjenester og løsninger. Et område som virkelig har fått vind i seilene er interaktiv design. Her har vi mottatt hele 24 søknader i år – noe som er ny rekord i de ti årene kategorien har eksistert, sier prosjektleder Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

Hun mener Merket for god design tar pulsen på en næring i vekst.

– Norge er langt fremme på å skape digitale løsninger som gjør hverdagen vår bedre. Takket være interaksjonsdesign får vi hele tiden nye og enklere verktøy som tilfredsstiller de behovene og ønskene vi har, sier Grevsgard.

– Design kaprer markedsandeler

Best av alle mottakerne av Merket for god design våren 2011 var en banebrytende sammenfletting av videokonferanse, dataskjerm, bordtelefon og dokumentkamera. Under Designdagen 2011 fikk Cisco, tidligere Tandberg, selveste Hedersprisen for god design for EX90. Senere på året vant de også den eksklusive internasjonale prisen Red Dot Best of the Best

Snorre Kjesbu, divisjonsdirektør i Cisco, forteller at Tandberg gjennom en årrekke har bygget opp et av landets sterkeste interne designmiljøer innen industri- og interaksjonsdesign. I dag har Cisco gjennom Tandberg en global markedsandel på hele 53 prosent innen visuelle konferanser og telepresence – og vokser stadig.

– Dette viser hvor viktig det er å satse på god design. Våre designere og utviklere har sammen utformet produktene som utgjør vår unike identitet, fastslår Kjesbu.

Rekordoppkjøp

En identitet så sterk og attraktiv at Cisco i 2009 lot seg friste til å gjennomføre sitt største oppkjøp utenfor USA. 19 milliarder kroner kostet Tandberg, og ifølge administrerende direktør John Chambers er dette det beste oppkjøpet Cisco noensinne har gjort.

Etter oppkjøpet har Tandberg-miljøet fått muligheten til å påvirke et globalt gigantkonsern med 70 000 ansatte. Hallgrim Sagen, er en av lederne for Ciscos designavdeling med over 40 ansatte, mens Ciscos største utviklingsmiljø utenfor USA styres fra Oslo.

– Å vinne Hedersprisen var veldig gøy – og svært viktig for oss i en integreringsfase med Cisco. Prisene ble virkelig lagt merke til internt i Cisco. Vi fikk ekstra tyngde og pondus innad i konsernet, sier Kjesbu.

EX90 til himmels

Han forteller at EX90 kostet om lag 100 millioner kroner å utvikle, men at produktet raskt gikk i pluss.

– Bare ett år etter lanseringen var EX90 blitt vårt neststørste produkt. Salget er dobbelt så høyt som selv våre mest optimistiske forhåndsanslag, og vi er optimister av natur, smiler Kjesbu.

Merket for god design deles ut 18. april 2012 under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

(Pressenytt)

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk Designråd. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

 

PUBLISERT 12.12.2011 04:00

MERKET FOR GOD DESIGN:

Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.