Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Dårlig vær – god design

Montasje av syv finalister til Innovasjonsprisen 2011.

SYV VERDIGE: Juryen har nå kåret de syv verdige kategorivinnere Yr.no, Tuva Bestikk, Schandorffs plass, Scandic Gardermoen Oslo Airport, Hurtigbåter i Rogaland, Blanke Ark og Margarinfabrikken barnehage, til Innovasjonsprisen for universell utforming.

 

Oslo: Årets sommer har vært kald og våt, men takket være banebrytende design har de dårlige værnyhetene blitt formidlet på en god måte til alle. Nå har Yr.no kapret kategoriseier i Innovasjonsprisen for universell utforming.

Hvem som går helt til topps blir først klart i november. Sammen med seks andre norske prosjekter er Yr.no nå finalist til selve hovedprisen – Innovasjonsprisen for universell utforming 2011.

– Været angår oss alle, og internett blir en stadig viktigere kanal også for værvarsling. Da er det helt avgjørende at absolutt alle har samme mulighet til å få med seg været, sier Onny Eikhaug i Norsk Designråd.

Yr.no, som med tre millioner unike brukere hver uke er en av Europas største værtjenester på nett, har vunnet kategorien for tjeneste- og interaksjonsdesign.

Vær for alle

Ved lanseringen i 2007 ble Yr.no, som eies av NRK og Meteorologisk institutt, en pioner på brukervennlighet og tilrettelegging for alle. I jurykjennelsen roses nettstedet for en optimal kombinasjon mellom enkle og mer avanserte værtjenester.

– Det er svært vanskelig å tilrettelegge så mye komplisert informasjon på en måte som alle kan dra nytte av, og her er Yr.no en forbilledlig løsning. Enkel grunndesign gjør det lett å få oversikten over været, samtidig som avanserte brukere raskt kan finne detaljert informasjon, sier kategoriansvarlig i juryen, Mikael Snaprud.

Fra 20 til 90 prosent

Ifølge værtjenestens egne målinger klarte bare 20 prosent av brukerne å tolke de gamle meteogrammene som ble brukt for å presentere været. Etter redesign og mye arbeid med informasjonsgrafikken klarer nå nesten 90 prosent av brukerne å få med seg hovedtrekkene i værmeldingen.

Løsningen bygger på informasjonsgrafikk og tabeller i flere lag og er utformet med tanke på tilgang for mennesker med nedsatt funksjonsevne, som blinde og svaksynte. I tillegg er den symbolbaserte informasjonen lett å tolke også for dem som ikke kan norsk.

Lønnsomhet i kniv og gaffel

Seieren i produktkategorien gikk til Hardanger Bestikk og Per Finne Industridesign for bestikkserien ”Tuva”. Nyvinningen ligger i bestikkets støpte, hule skaft, som gir mye bedre grep – både for funksjonsfriske og for de med nedsatt førlighet i hendene.

Det hule skaftet holder både vekt og materialforbruk nede, samtidig som serien har en tiltalende og tidløs utforming. Dette har gjort Tuva til et av de mest populære bestikkene på markedet, og suksessen bidro til at Hardanger Bestikk økte omsetningen med nesten fire millioner kroner i kriseåret 2009.

Første universelle pris i Norge

Den endelige vinneren av Innovasjonsprisen for universell utforming skal kåres på et arrangement på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenter) i november i år. Det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet som står bak prisen, mens Norsk Designråd styrer selve prosessen.

Dette er første gang det deles ut en norsk pris til nyskapende produkter, tjenester og omgivelser som er universelt utformet. Tidligere miljøvernminister og Venstre-politiker Guro Fjellanger leder juryen, som foruten henne består av sju av landets fremste designere og arkitekter med kunnskap om universell utforming; Ole Christian Bergan, Sigmund Asmervik, Dave Vikøren, Marianne Støren Berg, Mikael Snaprud, Eirin Ryeng og Liv Kari Eskeland.

Nybrottsarbeid

Til sammen har juryen vurdert 47 kvalifiserte prosjekter i kategoriene produktdesign, arkitektur, transport, møbel og interiør, grafisk design, landskapsarkitektur og tjeneste- og interaksjonsdesign.

Juryleder Guro Fjellanger understreker at universell utforming er nybrottsarbeid, og at også årets finalister har et visst forbedringspotensial. Likevel mener hun at de sju kategorivinnerne representerer et betydelig skritt videre i det viktige arbeidet med å gjøre Norge tilgjengelig for alle.  

– Her er det mange innovative og gode løsninger som jeg håper kan være til inspirasjon. Vi trenger flere gjennomtenkte løsninger som gir alle en mulighet til å delta i samfunnslivet, sier Fjellanger.

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk Designråd på vegne av oppdragsgiveren Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

Les jurykjennelsene og se flere bilderPUBLISERT 31.08.2011 06:00

INNOVASJONSPRISEN 2011

Her er kategorivinnerne 2011:

Arkitektur: Margarinfabrikken barnehage Oslo, Nav AS Arkitekter

Landskapsarkitektur: Schandorffs plass, Østengen & Bergo AS

Transport: Hurtigbåter, Tide Sjø

Produkt: Tuva bestikk, Per Finne Industridesign

Møbel og interiør: Scandic Gardermoen Oslo Airport, interiørarkitekter Arkitekterna Krook & Tjäder AB, Narud Stokke Wiig Sivilarkitekter i samarbeid med TUPELO arkitektur

Tjeneste og interaksjon: yr.no, NRK og Meteorologisk institutt

Grafisk design: Blanke Ark valgutstyr, Innovativoli, Blueroom Designstudio, Kadabra Produktdesign

 

Dette er Innovasjonsprisen for universell utforming:

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet koordinere regjeringens satsing og deler ut prisen på vegne av Handlingsplanen for universell utforming. Norsk Designråd har fått oppgaven med å styre prosessen.

Innovasjonsprisen for universell utforming skal hedre bedrifter/institusjoner og arkitekter/designere som på en nyskapende måte har utviklet en løsning som kommer alle til gode.

Prisen deles ut innen arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, møbel og interiør, grafisk design samt interaksjons- og tjenestedesign.

 

Kontaktpersoner:

Norsk Designråd:
Programleder Onny Eikhaug
mobil: (+47) 992 92 500

Informasjonsdirektør Grete Kobro
mobil: (+47) 907 65 971

Barne-, likestillings og inkluderingsdepartementet:
Seniorrådgiver Olav Rand Bringa
tlf: (+47) 22 24 81 85

Kommunikasjonsrådgiver Helge Skinnes
mobil: (+47) 901 93 148