Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Salgbar design fra Rogaland

TKS Mekaniske fikk Merket for god design for Underhaug 2700 potethøster. Foto: TKS AS

 

Oslo: Hele fire rogalandsbedrifter har fått Merket for god design under Designdagen 2010.

Skeie, AKVA Group, Statoil og TKS Mekaniske fikk Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utviklingen av henholdsvis smarte forelesningsstoler, et innovativt overvåkningssystem, en ny profil og ledestjerne og en moderne toraders potethøster.

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt svært gode produkter, tjenester eller visuelle profiler gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

Giske: – Norge bør være fremst på design
Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram. – Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.

Næringsministerer påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

God potetdesign selger
TKS Mekaniske fra Nærbø mottok Merket for god design for å ha løftet sin Underhaug 2700 potethøster til et nytt nivå. Potethøsteren har vært på markedet siden 1996, men i fjor gjennomgikk den store tekniske og ytre forandringer.

– Vi hadde gjort noen tekniske forbedringer, men forhandlerne klarte likevel ikke selge den inn hos kundene fordi maskinen så gammel ut. Det var da vi skjønte at maskinen trengte et realt ansiktsløft, forteller daglig leder hos TKS Mekaniske, Henning Tunheim.

Konkurransefortrinn
Han forklarer at ytelsen til maskinen alltid har vært på topp, men fordi den så ut som den gjorde i 1996 var det vanskelig å opprettholde salget. Etter store designendringer fremstår maskinen nå som ny, selv om grunnfunksjonen er den samme. – Vi opplevde umiddelbar forskjell. Plutselig ble vi interessante på messer over hele verden, sier Tunheim.

For Nærbø-bedriften har det vært viktig å kunne vise produktfordelene gjennom designet. – Potethøsteren har fått en design som kommuniserer til brukeren. Det er intuitivt hvordan den skal brukes, forklarer Tunheim.

– I dag er god kvalitet ved et produkt en selvfølge. Derfor trenger vi god design for å skille oss ut. Det er nettopp brukervennlig design som gir konkurransefortrinnet i dagens marked, mener Henning Tunheim.

Ikonisk oppdrettsdesign
Mens TKS Mekaniske fornyer i landbruket, jobber AKVA Group og industridesignerne i Slip med nyvinninger til det våte element. De har designet AKVA Cap, en overvåkningsenhet for fiskeoppdrettsanlegg.

Enheten er trådløs, og sender statusrapporter om oppdrettsanlegget til de som sitter på kontoret og drifter anlegget. – Vi har integrert flere eksisterende overvåkningssystemer i dette ene produktet, og det er ikke gjort før, forklarer industridesigner i Slip, Jens Olav Hetland, som har jobbet tett med AKVA Group i utviklingen.

AKVA Cap har et enhetlig design som ikke bare er en innpakning, men som naturlig inkluderer alle komponentene i systemet. Ifølge designjuryen kan designet kalles ikonisk. – Vi har laget en nyvinning som skal være enklere å håndtere og montere sammenlignet med tidligere produkter, sier Hetland.

Intern motivasjonsfaktor
Også Sigrun Peerstøe-Kotthaus hos Skeie er fornøyd etter dagens tildeling av Merket for god design. Skeie mottok merket for Skeie|Wave, som er fastmonterte stoler som kan tilpasses mange ulike forelesningssaler.

– Merket for god design gir oss en fordel overfor konkurrentene. Det er ofte arkitekter som tegner rom og auditorium, og de kjenner til kvalitetsstempelet merket innebærer når det gjelder god design og funksjon, sier Peerstøe-Kotthaus.

Hun legger til at Merket for god design også er en intern motivasjonsfaktor som minner de ansatte på at de faktisk lager produkter som både er fine og funksjonelle. – God industridesign er mer enn det rent visuelle. Er ikke funksjonene på plass, er det ikke god design selv om det ser pent ut, mener Peerstøe-Kotthaus.

Statoil som ledestjerne
Sammenslåingen mellom Statoil og Hydro i 2007 ga selskapet det midlertidige navnet StatoilHydro. Etter hvert ble nytt navn og ny identitet utviklet for selskapet, og det nye navnet ble Statoil, og det bakenforliggende arbeidet er nå belønnet med Merket for god design. I tillegg er Statoil nominert til den høythengende Hedersprisen for god design som én av fire bedrifter.

Den nye identiteten er utviklet sammen med Scandinavian Design Group (SDG). Merkevaren er visualisert i et omfattende designprogram av høy kvalitet. – Vi ønsket et symbol som kunne representere selskapets verdier, strategi og ambisjoner, fremfor et virksomhetsbeskrivende symbol som er relativt vanlig i vår bransje, forklarer Ole Gunnar Dokka i Statoil.

2. november 2009 ble den nye profilen lansert for alle de 30 000 ansatte i 40 land, og Dokka konstaterer at alle målsetningene Statoil hadde med den nye profilen til den interne lanseringen ble nådd.

– Vi er svært fornøyde med å ha fått en visuell profil og en merkevareplattform som holder et høyt internasjonalt nivå, differensierer oss tydelig fra konkurrentene og fungerer på de mange kommunikasjonsflatene vi arbeider på. Vi er godt rustet for neste fase av arbeidet, som vil ta den nye merkevaren vår ut i det globale markedet, fastslår Ole Gunnar Dokka.
 

Fakta om Merket for god design:

  • Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
  • Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
  • De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
  • Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.


Kontaktpersoner:

  • TKS Mekaniske, daglig leder Henning Thunheim, mobil 51 43 63 10
  • Skeie, industridesigner Sigrun Peerstøe-Kotthaus, mobil 51 97 45 15
  • Statoil, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76
  • AKVAGroup, daglig leder Morten Malm, mobil 90 60 18 40
  • Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter,
    Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no
  • Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
  • Mer informasjon om Designdagen 2010


Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk Designråd. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 17.03.2010 17:00