Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Priser norsk design i London

ÅRETS BESTE?: Sofaen UGO har allerede fått Merket for God Design her hjemme. Nå kan den få den høythengende prisen for årets beste produkt av Blueprint Magazine.

ÅRETS BESTE?: Sofaen UGO har allerede fått Merket for God Design her hjemme. Nå kan den få den høythengende prisen for årets beste produkt av Blueprint Magazine.

Oslo: Sofaen UGO, signert designerkollektivet Norway Says, er nominert til prisen for årets beste produkt av det kjente magasinet Blueprint. Prisen deles ut i forbindelse med messen 100 % Design i London 24. september.

Blueprint Magazine er et av verdens mest anerkjente fagtidsskrifter for design, arkitektur og interiør. Nå trykker magasinet de unge nordmennene i Norway Says til sitt bryst. UGO er nok et resultat av samarbeidet mellom den tradisjonsrike møbelbedriften L. K. Hjelle og Norway Says, et samarbeid som i fjor førte til Hedersprisen for God Design for sofaen og stolen HAL. Med en pris i London, tar Norway Says steget opp i den europeiske designeliten.

- Helt fantastisk! En pris fra Blueprint henger høyt. Hvis vi faktisk vinner, vil det åpne mange dører for oss ute i verden, jubler Espen Voll fra Norway Says. Han mener det er helt nødvendig for designbedrifter som satser internasjonalt å være til stede på messen i London. - Dette er en uhyre viktig messe der det er mulig å knytte mange internasjonale kontakter, sier Voll.

Internasjonalt ry

Det er Norges ambassade i London og Norsk Designråd som står bak fellessatsingen som har fått navnet 100 % Norway. Til sammen 29 norske designere skal stille ut på messeområdet. Det er første gang norske utstillere deltar på en felles stand på det som regnes som en av verdens viktigste møbel-, design- og interiørmesser.

- Dette er ikke en åpen messe der hvem som helst kan delta. Alle produkter er plukket ut av en jury, og det er stor pågang fra designere og produsenter over hele verden om å få stille ut. Norske designere er i ferd med å få et solid internasjonalt ry, og deltakelse på 100 % Design er et glimrende markedsføringstiltak for norske bedrifter, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd.

Nyskapende

Også den britiske kuratoren og journalisten Bradley Quinn mener norsk design har fått ny vind i seilene de senere år.

- Produktene passer ikke lenger i sekkebetegnelsen ”skandinavisk design”, og omverdenen har fått øynene opp for det norske særpreget. Unge norske designere er blitt kjent for å presentere noe av de mest dynamiske og nyskapende produktene de siste årene, ikke minst representert ved Norway Says, sier Quinn. Han har hatt ansvaret for å plukke ut de norske produktene som skal vises på messen.

100 % Design regnes som en av de viktigste designbegivenhetene i verden i dag, og det er i år tiende gang messen arrangeres. Messen går av stabelen 23. til 26. september. www.100percentdesign.co.uk

Katalog over utstillere:http://www.norskdesign.no/nyheter/utstillinger/100norway2004/

Kontaktpersoner:

  • Grete Kobro, informasjonsdirektør
    Norsk Designråd, tlf 22 59 01 98, mob. 907 65 971.
  • Sissel Hanssen prosjektleder i London
    100% Design +44 77 8984 1671

Denne artikkelen er skrevet av Pressekontoret for Norsk Designråd. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 21.09.2004 06:18

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde