Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Klassikerprisen for god design 2004: Prisdryss over norske designklassikere

Norsk Tippings symbol, en knallrød brannhydrant og den visuelle identiteten til Imsdal på flaske har én ting felles: Alle fikk Norsk Designråds Klassikerpris for god design på Designdagen 2004. Den klassiske brannhydranten fra Danfoss Esco har vært et innslag i norsk gatemiljø i snart 70 år. Hydranten ble utviklet av bedriften selv i 1937, og er så å si uforandret den dag i dag. Kun navnet har endret seg med skiftende eierforhold, og det er dessuten lagt til noen tekniske finesser.

- Hydranten ble utviklet på vårt tegnekontor, som det het den gangen.  Designen er et uttrykk for en kombinasjon av sunt bondevett, sans for proporsjoner og vekt på god funksjon, sier markedssjef, Oddmund Johnrud i Danfoss Esco, som fryder seg over pristildelingen. - Prisen er en fjær i hatten og noe vi vil bruke i markedsføringen. Kanskje vil det gi oss noen fortrinn framfor konkurrenter. Klassikerprisen signaliserer uansett at vi er en trygg leverandør som har overlevd år etter år, sier Johnrud.

Grafiske klassikere

Klassikerprisen for god design deles ut av Norsk Designråd, og gis til både bedrift og designer for et produkt de har utviklet i fellesskap.

- Kriteriene for tildeling er at produktet må ha vært på markedet i minst ti sammenhengende år, at det fortsatt er i salg og gir god inntjening. Klassikerprisen gis normalt til kun et produkt per kategori, men i år  syntes juryen at Norsk Tipping og Imsdal sto like sterkt så det ble faktisk en delt pris  i kategorien grafisk design, opplyser prosjektleder Jannicke Hølen i Norsk Designråd.

Bjørn Rybakken i Tangram Design står bak to av årets klassikere, både logoen til Norsk Tipping fra 1990 og navnet og pakningsidentiteten til Imsdal fra 1994 er hans verk.

- Norsk Tipping måtte redesigne da Lotto kom. De hadde også behov for å få et homogent uttrykk for sin etter hvert mangeartete virksomhet. Jeg valgte en x, eller et kryss om du vil, som utgangspunkt, både fordi det representerer det ukjente, og fordi det er det tegnet man setter i tippe- og lottokupongene, sier Rybakken.

De sterke primærfargene symboliserer glede, og er dessuten upåvirket av motetrender. Om Norsk Tippings symbol, uttaler juryen blant annet:

”De ulike fargene symboliserer mangfoldet av spillmuligheter […]. Formen gjør symbolet tidløst og bruken av primærfargene gjør det synlig i alle situasjoner det blir plassert i.”

Rent, enkelt og naturlig

Rybakken husker også godt oppdraget fra Ringnes i 1994, da han ble bedt om å gi nytt navn og ny visuell profil til produktet som da het Norwater, og som vi nå kjenner som Imsdal.

- Imsdal var også et spennende oppdrag, sier designeren, som rådførte seg både med historielaget i Østerdalen og Landbrukshøgskolen i Ås underveis i prosessen. Han tok blant annet utgangspunkt i at vannet fra kilden var fullstendig rent.

- Det reneste vannet naturen har skapt kan ikke ha et navn som er et markedsføringspåfunn. Jeg ville ha noe med i og s i seg, noe som ga assosiasjoner til rislende, uparfymert, rent vann. Dalen innenfor kilden heter Imsdalen, og da fant jeg navnet, minnes Rybakken. Han ville også lage en visuell profil som viste at vannet ikke var kunstig framstilt, men laget av naturen selv.

Ikonstatus

Rondeslottet, et norsk flagg og enkle, litt naive fonter, ble løsningen. Juryen mener blant annet at ”De grafiske elementene og typografien gir produktet en ferniss av tradisjon, der fjellsymbolet representerer Rondeslottet, mens flagget snakker til nasjonalfølelsen. Typografi og grafisk form har et stiluttrykk som er tidløst og ekte. Etiketten ble gjort halvparten så høy i forhold til det som var vanlig for å vise det klare vannet. Pakningens identitet har opparbeidet seg ikonstatus”.

Rybakken setter stor pris på å bli hedret med Klassikerprisen for God Design , selv om han tidligere også har mottatt prisen, og til alt overmål også er tildelt Merket for God Design for boken ”Visuelle profiler” i år.

- For meg som grafisk designer er det selvfølgelig veldig morsomt og en stor ære å få anerkjennelse for å ha skapt noe varig, sier Rybakken.

PUBLISERT 25.11.2004 18:40

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde