Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Designutmerkelse til Finnmark: Utmerket design for Finnmark Reiseliv

Oslo: Gjennom samarbeidet med Dinamo Design om ny visuell profil, har Finnmark Reiseliv AS fått det de ville ha, og mer til. Nå har de fått Merket for God Design av Norsk Designråd.

Finnmarks reiselivsnæring ville fremstå som profesjonell, annerledes og med et felles uttrykk. Dermed ble Dinamo Design hyret inn for å lage ny og felles grafisk profil.

- Vi ville få frem at Finnmark er vilt, overraskende, gjestfritt og eksotisk. Vi kommuniserer innen landsdelen, i Norge og videre utover. En felles profil gjør det enklere for alle i reiselivsnæringen i Finmark. Nå bærer alle ved til det samme bålet, sier markedssjef Beate Juliussen i Finnmark Reiseliv.

- Hovedutfordringen var at det dreide seg om en stor region med en så variert kultur, hvor tradisjonelle assosiasjoner som samer og reindrift bare utgjør en liten del. Kyst og fiske og andre elementer skulle også dekkes inn, forteller designteamet Kristine Lillevik og Tonje Jæger i Dinamo Design AS. Utmerkelsen ble delt ut på Designdagen 2004.

Rein og horisont

Logoen ble likevel et reinsdyrhode, formet med inspirasjon fra Altas helleristninger og samiske sjamantrommer.

- Reinsdyret kan sies å representere hele regionen, og er sesonguavhengig. Og for utlendinger er reinsdyr veldig eksotisk. Totalt ville vi gi et litt barskt og moderne uttrykk, og skape vel så mye assosiasjoner til ekstremsport som til folklore, sier Lillevik.

Ut av Finnmarks høye himmel og horisont kom designelementet ”horisont”, som finnes i flere farger og representerer årstidenes palett. Rundt om på brevpapir, konvolutter og annet materiell, finner man små utsagn på samisk, engelsk og finnmarksdialekt. I tillegg er det laget ti ulike ikoner som fremstiller det typiske: nordlys, fisk, båt og så videre.

Valuta for pengene

- Finnmark Reiseliv har vært veldig åpne og vist oss mye tillit. Når man får en slik utmerkelse, vitner det om hva som kan komme ut av et slikt samarbeid. Merket for God Design veier nesten tyngst av alle utmerkelsene vi kan få. Det gir stadig bredere dekning i media, så Merket for God Design er en viktig døråpner i forhold til å skaffe nye kunder, sier Juliussen, og fortsetter:

- Vi har virkelig fått valuta for pengene. I tillegg har prosessen tilført ny kompetanse til lokale trykkerier om bruk av språk og bilder i kommunikasjon.

Klassiker i bybildet

Merket for God Design er en designutmerkelse som gis til både bedrift og designer for gode designløsninger.

- I år var det til sammen 34 mottakere innenfor fem ulike kategorier, grafisk design, industridesign, tekstildesign, digitale løsninger og møbeldesign, opplyser prosjektleder Jannicke Hølen i Norsk Designråd, som melder om et meget høyt nivå blant årets søkere.

På årets Designdag delte Norsk Designråd også ut Klassikerprisen for God Design og prisen Unge Talenter. Årets klassikere ble den snart 70 år gamle røde brannhydranten Danfoss Esco Brannhydrant Type S-0700, pakningsidentiteten og navnet til den langt nyere Imsdal-flasken og Norsk Tippings symbol.

Priser unge talenter

Prisen Unge Talenter, åpen klasse, fikk designeren Anne Britt Torkildsby for A.R.M.S. Dette er en kolleksjon av undertøy som forsterker brukerens muskelkraft etter slag, ved spasmer og lignende. I klassen for økodesign var det den unge industridesigneren Kari Aandak som stakk av med trofeet for det solcelledrevne minikjøleskapet DeLuxe som er beregnet for utendørs bruk.

Kontaktpersoner:

  • Finnmark Reiseliv AS, markedssjef Beate Juliussen,
    78 44 00 20
  • Dinamo Design AS, seniordesigner Kristine Lillevik
    67 20 00 00/90 09 63 38
  • Prosjektleder Jannicke Hølen, Norsk Designråd,
    mob. 90 56 29 09

Høyoppløselig foto kan lastes ned vederlagsfritt fra www.norskdesign.no

Denne artikkelen er skrevet av Pressekontoret for Norsk Designråd. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 25.11.2004 18:25

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde