Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Designdagen 2004: Hederspris til Helly Hansen

Glad Helly Hansen-trio: Richard Collier, Kristoffer Ulriksen, og Kari Aandal. FOTO: Johnny Syversen/Pressekontoret

Glad Helly Hansen-trio: Richard Collier, Kristoffer Ulriksen, og Kari Aandal. FOTO: Johnny Syversen/Pressekontoret

Helly Hansen ble tildelt Norsk Designråds Hederspris for god design under Designdagen 2004. Bedriften får Hedersprisen for den tekniske seile- og surfeskoen Shorehike. - Dette er utrolig stort! Sko er en ny produktgruppe for oss, og da betyr en slik pris spesielt mye, sa Head of Product Richard Collier i Helly Hansen, da hedersprisen var et faktum.

Seileskoen er utviklet av den britiske designeren David Solk i samarbeid med Helly Hansen. - Solk er en svært dyktig skodesigner. Han har umiddelbart forstått vår nordiske profil, og har bygget opp Helly Hansens nye brand-plattform for denne produktgruppen.

Og seileskoen Shorehike er ikke bare en designsuksess, den selger også allerede langt mer enn forventet.

Seilerens Sirens favoritt

Skoen er ulikt alt annet som finnes på markedet av seile- og surfesko, og er laget for å tåle de utfordringene som en seiler møter på sjøen. En gripesåle sørger for at seileren beholder fotfestet, og en egen ”Storm Cushion”- pute beskytter den utsatte vristen. En spesiell sammensetning av tekstiler omgir foten og sørger for å holde den avkjølt og tørr på varme sommerdager. Samtidig er sålen og overdelen av skoen perforert, slik at vann som kommer inn i skoen raskt renner ut.

Seileren Siren Sundby, som vant gullmedalje under de olympiske leker i Athen denne sommeren, roser Shorehike opp i skyene. Hun benytter selv støvelen og mener den er helt unik i sin sjanger.

Aldri i tvil

Juryen var aldri i tvil om årets vinnerprodukt.

- Hedersprisen for God Design deles ut til et produkt som skilte seg ut fra første stund. Juryen mener skoene utmerker seg som et nyskapende produkt der bruksegenskaper, utseende, materialbruk og konstruksjon skaper en klar identitet og et alternativ til de store, multinasjonale konkurrentenes produkter, sier juryleder Per Arne Jensen hos Figgjo.

Helly Hansen tar også tatt betydelige miljøhensyn i utviklingen av den nye skoen. Store deler av Shorehike kan rett og slett resirkuleres.

Kamp mellom toppene

Fem norske bedrifter og samarbeidende designbyråer kjempet om den ettertraktede Hedersprisen for God Design. Både kontorstolprodusenten HÅG, armaturprodusenten Noral, L.K. Hjelle Møbelfabrikk og Expo Nova Møbelgalleri var plukket ut blant 153 kandidater til å kjempe om den gjeve prisen.

Hedersprisen for God Design er landets fremste designpris som deles ut til både bedrift og designer for et produkt utviklet i fellesskap. Juryen nominerer produkter som skiller seg særskilt ut blant de som mottar Merket for God Design.

PUBLISERT 26.11.2004 09:18

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde