Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Klassikerprisen for God Design: Designpris til en vennlig opplevelse og en leken stol

Oslo: Årets Klassikerpris for God Design gikk til Tine for Litago barneserie og til HÅG for kontorstolen HÅG Balans Vital. Det ene har blitt norske barns eget meieri og den andre har gjort arbeidsdagen til en ny opplevelse.

- Klassikerprisen for God Design er en utmerkelse til bedrifter og organisasjoner som velger en langvarig og strategisk designsatsing. Begge årets vinnere er utmerkede eksempler på dette, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd.

- Dette betyr mye for oss, og det er spesielt viktig innad i Tine, sier konserndirektør Jan Ove Holmen i Tine.

Han er ikke i tvil om at bedriftens langvarige designsatsing er en riktig og lønnsom investering.

- Det er ikke noen som helst tvil om at emballasjen selger produktene. Det ser en jo godt som privatperson også. Det er ikke alt som er like fristende i butikkhyllene, mener Holmen.

Historien om Litago

For ti år siden kom Tine til designbyrået Fitch og ønsket seg en barneyoghurt. Resultatet ble en helt ny serie med melkeprodukter for barn.

- Vi mente Tine burde skape en hel kategori i stedet for et enkelt produkt, og etter litt betenkningstid så ble det slik, forteller designer og daglig leder Hedda Høiness i Fitch.

Byrået skapte et helt lite fjøs av smakspersonligheter som går igjen i de ulike produktene. Her finnes jorbær- og ferskenku side om side. Og alle kuene er fremstilt med glad naiv strek på alt fra yoghurtbegre til sjokolademelkkartonger. Begrene og kartongene er tilpasset brukerne i størrelse.

- Målet var å skape en liten, myk og vennlig opplevelse, sier Høiness.

”Tines barneserie har blitt klassisk gjennom sin store utbredelse; så å si alle nordmenn har et forhold til denne merkevaren. Litagos logo er sterk og har særpreg gjennom bruken av farger og den løsslupne formen på og plasseringen av bokstavene”, heter det blant annet i juryens begrunnelse.

Lekenhet på sofakanten

HÅG Balans Vital kom til verden takket være en leken oppfinner, en spenstig designer og en nytenkende møbelprodusent.

- Det begynte med at oppfinner Hans Christian Mengshoel, som fikk ideen til hele konseptet, begynte å sitte med knærne på gulvet og rumpa på sofakanten når han skulle spise ved et lavt stuebord. Sittestillingen syntes han var så behagelig at fikk med seg tre møbeldesignere på å konkretisere den, sier designer Peter Opsvik.

Ved siden av Opsvik selv, lagde også Svein Gusrud og Oddvin Rykken prototyper med bakgrunn i Mengshoels sittevaner. Sammen ble de Balans-gruppen. Balans-konseptet har til felles at alle stolene bygger på kneleprinsippet. Stolene gir støtte for leggene, og gjør det dermed lettere å beholde den naturlige svaien i korsryggen. Balans-konseptet har vært en av møbel-Norges største suksesshistorier, men i utgangspunktet var det internasjonale produsenter som fristet.

- Vi dro til København i 1979 og stilte ut på møbelmessa der. Det var mange som likte ideene våre, og vi så for oss at konseptet ville bli kjøpt av større internasjonale firmaer som Ikea. Det endte imidlertid med at våre gamle samarbeidspartnere satte prototypene i produksjon, forteller Oppsvik.

Dermed havnet Balans-konseptet hos fire ulike møbelprodusenter, nemlig hos Stokke Gruppen, Rybo, Sandella og HÅG.

- Klassikerprisen for God Design er svært viktig for oss, og det betyr mye å få den for nettopp HÅG Balans Vital. Denne stolen la grunnlaget for mye av vår tenkning rundt ergonomi, og den har i stor grad bidratt til HÅGs posisjon internasjonalt, sier administrerende direktør Lars I. Røiri i HÅG. Det er tredje gang HÅG får Klassikerprisen for God Design.

Klikk her for produktside av HÅG Balans Vital.
Klikk her for produktside av TINE Litago.

Kontaktpersoner:

·        Tine, konserndirektør Jan Ove Holmen, tlf.22 93 88 00

·        HÅG, administrerende direktør Lars I. Røiri, tlf. 91 17 90 67

·        Norsk Designråd, prosjektleder Jannicke Hølen, tlf. 22 59 01 91/90562909

·        Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 22 59 01 98/907 65 971

Denne artikkelen er skrevet av Pressekontoret for Norsk Designråd. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 27.11.2003 17:00

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde