Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Designutmerkelse til Vest Agder: Lokal samarbeidssuksess

Oslo: Vest-Agder Kollektivtrafikk satset på profesjonell men lokal designhjelp da de lanserte det nye reisetilbudet "Bussmetro". Nå er designsatsingen belønnet med Merket for God Design, og kollektivtilbudet har blitt en suksess.

- Dette er vi utrolig stolte av, sier administrerende direktør Kjell Vinknes i Vest-Agder Kollektivtrafikk. Merket for God Design deles ut hvert år av Norsk Designråd.

Bussmetro er en del av en større visjon, der målet er å skape et bedre bymiljø, som er tilrettelagt for kollektivtrafikk.

Tidlig i planprosessen for prosjektet inviterte selskapet lokale designere til å lage en identitetsdesign til det nye kollektivtilbudet. MyreHøie Design i Kristiansand fikk oppdraget, og har jobbet med prosjektet i halvannet år. Designbyrået står bak alt fra holdeplasser og skilt til grafisk materiale som brosjyrer, kart og rutetabeller.

En del av bybildet

I utgangspunktet lå det noen føringer for arbeidet med den nye designen. Bussene i Kristiansand skulle fremdeles være gule, og ”Bussmetro” skulle signalisere urbanitet og fleksibilitet. Designer Anne-Britt Thompson hos MyreHøie Design, mener den største utfordringen var å utvikle et konsept som skulle passe inn i det eksisterende bybildet. - Bussruten trafikkerer gjennom store deler av Kristiansand og vi ønsker ikke at identitetsdesignet skal "krangle" med omgivelsene men fremstå som en relevant og tydelig informasjonskilde.

Løsningen ble enkle, tre meter høye informanter som markerer metroholdeplassene. Stolpene har en stor ”M”, som eneste utsmykking, men er også utstyrt med digital informasjon som viser når neste buss kommer.

”Kristiansand kommunes første satsing på design er moderne, helhetlig, fleksibel og elegant gjennomført”, heter det i juryens begrunnelse.

Utvider samarbeidet

Bussmetro har blitt en lokal passasjersuksess, og samarbeidet mellom Vest-Agder Kollektivtrafikk og MyreHøie er langt fra over.

- Vi er svært fornøyd med dagens resultat, og vil jobbe videre med design i forbindelse med oppdatering og videreutvikling av dagens profil, sier Vinknes.

Industri som satser

Merket for God Design er en designutmerkelse som gis til både oppdragsgiver og designbyrå for gode designløsninger. I år var det til sammen 40 mottakere innenfor fem ulike kategorier.

Mange samarbeidsprosjekter mellom tradisjonell industri og unge norske designere ble belønnet med Merket for God Design under årets Designdag.

- Resultat av noen av disse prosjektene er svært lovende. Norske industribedrifter har tradisjonelt satset for lite på design og produktutvikling, og noen av designerne våre har derfor søkt ut av landet for arbeidsoppdrag. Nå kan det se ut som om vinden har snudd for unge designere i norsk industri, og resultatet er innovasjon, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd.

Innovasjon i praksis

I tillegg til Merket for God Design, delte Norsk Designråd også ut Klassikerprisen for God Design, International Design Award og prisen Unge Talenter under Designdagen i Oslo.

Årets Klassikerpris gikk til konseptet bak Litago barneserie, som produseres av Tine. Designbyrået Fitch har vært samarbeidspartner gjennom hele utviklingen. Klassikerprisen for God Design ble også tildelt stolen HÅG Balans Vital, som er produsert av HÅG og designet av Peter Opsvik.

International Design Award gikk til Scandinavian Design Group som har laget identitets- og pakningsdesign for Odlo International i Sveits, til de tidligere kollegaene i norway says, Espen Voll og Tore Borgersen, for stolen Pancras i samarbeid med svenske Iform og til designer Torbjørn Anderssen i norway says og svenske Swedese Möbler.   Sistnevnte fikk prisen for Papermaster, et nytt avisbord, som allerede har blitt kalt en kommende designklassiker.

- Regjeringen har slått fast at Norge skal bli et land som satser på innovasjon. Designdagen viser innovasjon i praksis, sier Stavik.

Produktside trykk her!

Kontaktpersoner:

·        Vest-Agder Kollektivtrafikk, administrerende direktør Kjell Vinknes, tlf. 38 14 53 81

·        MyreHøye Design, designer Anne-Britt Thompson, tlf. 38 12 30 30

·        Norsk Designråd, prosjektleder Jannicke Hølen, tlf. 22 59 01 91/90562909

Denne artikkelen er skrevet av Pressekontoret for Norsk Designråd. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 27.11.2003 17:00

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde