Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Designutmerkelse til Nord: Designet sms-generasjonens juleøl

Oslo: Macks juleøl White XMas ser ikke ut som andre juleøl på boks. Derfor ble den tildelt Merket for God Design på Designdagen 2003.

Da Mack skulle lansere juleøl rettet mot unge voksne, hentet tradisjonsbedriften inn designerne i Tank Design. Resultatet ble en ølboks fri for både tradisjonell øl-estetikk, reinsdyr og røde hjerter, og et juleøl som forsvant fra butikkhyllene i god tid før den tjuefjerde.

- Merket for God Design betyr enormt for oss. Vi har lansert en kontroversiell ølboks i et konservativt marked, men både denne utmerkelsen og tilbakemeldingene fra forbrukerne har vist at dette var et skritt i riktig retning, sier markedssjef Hege Villumstad i Mack.

Propaganda på boks

Designer Bjørn Viggo Ottem i Tank Design, mener ølboksen har et grafisk uttrykk som best kan karakteriseres som en blanding av russisk propagandamateriell og sms-estetikk.

- I stedet for å forenkle den tradisjonelle øl-estetikken, som du finner på andre ølbokser, valgte vi å tenke helt nytt. Fordi dette er et øl beregnet på unge voksne, lot vi oss inspirere av alt fra klær og moderne kommunikasjon til andre drikkevarer. Derfor har White XMas juleøldesign mer til felles med nye energidrikker og rusbrus enn tradisjonelle ølbokser, mener Ottem.

Øl for nye generasjoner

Hege Villumstad i Mack synes samarbeidet med Tromsø-duoen i Tank har vært spennende. - Vi ga designerne ganske frie tøyler fordi vi ønsket oss et utradisjonelt resultat. Selv om det dukket opp sommerfugler underveis, har sluttresultatet blitt helt riktig, sier hun.

Og i juryens kjennelse heter det blant annet: ”… det bidrar til å modernisere Mack-merkevaren”.

Industri som satser

Merket for God Design er en designutmerkelse som gis til både oppdragsgiver og designbyrå for gode designløsninger. I år var det til sammen 40 mottakere innenfor fem ulike kategorier.

Mange samarbeidsprosjekter mellom tradisjonell industri og unge norske designere ble belønnet med Merket for God Design under årets Designdag.

- Resultat av noen av disse prosjektene er svært lovende. Norske industribedrifter har tradisjonelt satset for lite på design og produktutvikling, og noen av designerne våre har derfor søkt ut av landet for arbeidsoppdrag. Nå kan det se ut som om vinden har snudd for unge designere i norsk industri, og resultatet er innovasjon, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd.

Innovasjon i praksis

I tillegg til Merket for God Design, delte Norsk Designråd også ut Klassikerprisen for God Design, International Design Award og prisen Unge Talenter under Designdagen i Oslo.

Årets Klassikerpris gikk til konseptet bak Litago barneserie, som produseres av Tine. Designbyrået Fitch har vært samarbeidspartner gjennom hele utviklingen. Klassikerprisen for God Design ble også tildelt stolen HÅG Balans Vital, som er produsert av HÅG og designet av Peter Opsvik.

International Design Award gikk til Scandinavian Design Group som har laget identitets- og pakningsdesign for Odlo International i Sveits, til de tidligere kollegaene i norway says, Espen Voll og Tore Borgersen, for stolen Pancras i samarbeid med svenske Iform og til designer Torbjørn Anderssen i norway says og svenske Swedese Möbler.  Sistnevnte fikk prisen for Papermaster, et nytt avisbord, som allerede har blitt kalt en kommende designklassiker.

- Regjeringen har slått fast at Norge skal bli et land som satser på innovasjon. Designdagen viser innovasjon i praksis, sier Stavik.

For produktside, trykk her.

Kontaktpersoner:

·        Mack, markedssjef Hege Villumstad, tlf. 77 62 45 00

·       Tank Design, designer

 

 

 

Bjørn Viggo Ottem

, tlf. 776 99 026

·        Norsk Designråd, prosjektleder

 

 

 

Jannicke Hølen

, tlf. 22 59 01 91/90562909

Denne artikkelen er skrevet av Pressekontoret for Norsk Designråd. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 27.11.2003 17:00

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde