Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Designdagen 2003: Unge designere løfter norsk industri

Administrerende direktør Jan R. Stavik i sofaen ”HAL”, som er et resultat av samarbeidet mellom L. K. Hjelle Møbelfabrikk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og norway says. Vognen Stokke Xplory er nok et resultat av fruktbart samarbeid mellom Stokke Gruppe, K8 og Bård Eker Industrial Design.

Administrerende direktør Jan R. Stavik i sofaen ”HAL”, som er et resultat av samarbeidet mellom L. K. Hjelle Møbelfabrikk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og norway says. Vognen Stokke Xplory er nok et resultat av fruktbart samarbeid mellom Stokke Gruppe, K8 og Bård Eker Industrial Design.

Oslo: For første gang siden 40-tallet har det kommet en ny norsk barnevognprodusent på markedet. Nyskapende design ga den nye vognen og 39 andre produkter Merket for God Design under Designdagen 2003.

- Unge designere er nå på full fart inn i tradisjonell industri. Resultatet er nyskapende produkter, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd.

Mange samarbeidsprosjekter mellom tradisjonell industri og unge norske designere ble belønnet med Merket for God Design under årets Designdag.

- Resultat av noen av disse prosjektene er svært lovende. Norske industribedrifter har tradisjonelt satset for lite på design og produktutvikling, og noen av designerne våre har derfor søkt ut av landet for arbeidsoppdrag. Nå kan det se ut som om vinden har snudd for unge designere i norsk industri, og resultatet er innovasjon, sier Stavik.

Suksessfullt trekantsamarbeid

Stavik trekker fram samarbeidet mellom L. K. Hjelle Møbelfabrikk og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, som sammen med unge og nyskapende norway says har designet ”HAL” sofa og stol og møbelstoffet ”Odal”.

- Dette er et lysende eksempel på hvilke resultater samarbeidet mellom dyktige produsenter og unge innovatører kan gi, sier han.

Stokke Gruppen er et annet eksempel på kreativ nyskaping. Tidligere var dette en ren møbelprodusent, men i år har bedriften fått Merket for God Design for den innovative sportsvognen Stokke Xplory. - Samarbeidet mellom Stokke Gruppen, K8 industridesign og Bård Eker Industrial Design har resultert i en vogn du neppe har sett maken til. Samtidig har bedriften våget spranget over i et helt nytt marked. Dette vitner om et mot som er sjelden i norsk industri, men som jeg håper flere vil la seg inspirere av, sier Stavik.

Høyt til vogns

Det var en invitasjon fra Stokke Gruppen som fikk designerne i K8 industridesign til å tenke på transport av barn. - Det mest spesielle med Stokke Xplory er at vogna er konstruert med bare en grunnstamme. Dette gir et visuelt særpreg, men gjør det også mulig å justere setehøyden relativt mye. Det betyr blant annet at barnet kan komme opp fra forurensing og trengsel nede på bakkeplanet, og at kontakten mellom foreldre og barn blir bedre. Barnet kan for eksempel sitte i vogna, men likevel nå normal bordhøyde. Vogna kan også slås sammen, slik at den bare har to hjul i bakken dersom du skal opp en rulletrapp, sier designer Marius Andresen i K8.

Ideen fra K8 industridesign ble deretter industrialisert av Bård Eker Industrial Design, og Kristine Landmark, som er divisjonsdirektør i Stokke Gruppen, er svært fornøyd med resultatet.

- Dette er en vogn som tar vare på relasjonen mellom foreldre og barn. 98 prosent av vår produksjon går til det internasjonale markedet, og da er det viktig at vognen er praktisk både for lave japanere og verdens høyeste menn i Nederland.

Strålende Bernander

Merket for God Design er en designutmerkelse som gis til både oppdragsgiver og designbyrå for gode designløsninger. I år var det til sammen 40 mottakere innenfor fem ulike kategorier.

NRK fikk utmerkelsen for samordningen av bedriftens profil og utvikling av visuelt designprogram. Hele prosessen er resultatet av flere års samarbeid mellom NRKs egen designavdeling og designere i Creuna.

- Vi har hatt et bevisst fokus på design, og denne utmerkelsen er en inspirasjon til videre innsats. Jeg er strålende fornøyd, sier kringkastingssjef Johan G. Bernander.

Ryddet hos NRK

Creuna har både stått bak en omfattende ryddejobb i forhold til statskanalens litt rotete omgang med egen design, og samtidig skapt nye signaturer for de ulike kanalene og avdelingene innad i organisasjonen. - NRK opererte med minst 30 ulike versjoner av sin egen logo da vi startet jobben. Dessuten hadde de ulike distriktskontorene hver sine grafiske kjennetegn. Vi har utviklet et designprogram som gir klare kjøreregler i forhold til hvilken logo og hvile signaturer som skal brukes.

- I et samfunn preget av mye mediestøy er det helt nødvendig å framstå som en samlet organisasjon med en enhetlig og tydelig profil, sier designer Marius Renberg.

Creuna har også tatt fatt i NRKs logo, og latt de fire logoelementene gå igjen i alt fra bildekor til små pausevignetter. - Vi ønsket at designprogrammet skulle preges av et klassisk skandinavisk designuttrykk, og når vi går ti skritt tilbake og ser på helheten, så er vi ganske fornøyde, sier Renberg.

Innovasjon i praksis

I tillegg til Merket for God Design, delte Norsk Designråd også ut Klassikerprisen for God Design, International Design Award og prisen Unge Talenter under Designdagen i Oslo.

Årets Klassikerpris gikk til konseptet bak Litago barneserie, som produseres av Tine. Designbyrået Fitch har vært samarbeidspartner gjennom hele utviklingen. Klassikerprisen for God Design ble også tildelt stolen HÅG Balans Vital, som er produsert av HÅG og designet av Peter Opsvik.

International Design Award gikk til Scandinavian Design Group som har laget identitets- og pakningsdesign for Odlo International i Sveits, til de tidligere kollegaene i norway says, Espen Voll og Tore Borgersen, for stolen Pancras i samarbeid med svenske Iform og til designer Torbjørn Anderssen i norway says og svenske Swedese Möbler.   Sistnevnte fikk prisen for Papermaster, et nytt avisbord, som allerede har blitt kalt en designklassiker.

- Regjeringen har slått fast at Norge skal bli et land som satser på innovasjon. Designdagen viser innovasjon i praksis, sier Jan R. Stavik i Norsk Designråd.

Utmerkelser og priser
Oversikt over alle mottaker av Merket for God Design samt alle prisvinnere finner du her.

Lokalsaker

Kontaktpersoner:

  • Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik,
    tlf. 22 59 01 94/97 54 59 78
  • Norsk Designråd, prosjektleder Jannicke Hølen,
    tlf. 22 59 01 91/90562909
  • Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro,
    tlf. 22 59 01 98/907 65 971

Denne artikkelen er skrevet av Pressekontoret for Norsk Designråd. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

PUBLISERT 27.11.2003 17:02

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde