Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Designutmerkelse til Widerøe

Oslo (NW): En tilfeldighet gjorde at Widerøes fly ble grønne ved oppstarten i 1934. Selskapets nye designprogram er langt fra preget av tilfeldigheter, og nå er det hedret med Merket for God Design fra Norsk Designråd.

Da Widerøes opphavsmenn reiste til Canada med 25 000 kroner i lomma for å kjøpe fly, var det røde og hvite maskiner som stod på ønskelisten. Men i Canada var det imidlertid bare grønne fly å oppdrive, og dermed ble det slik.

Grønnfargen er tatt med i selskapets nye designprofil, som innebærer alt fra ny logo og redesign av skriftlig materiell, til ny grønn dekor på selskapets egne fly.

- Innen 2004 går hele den gamle flyparken av med pensjon, og dermed blir det en naturlig overgang til de nye flyene med grønt mønster, forteller prosjektleder Trude Erlandsen i Widerøe.

Løft for gammel flyver

Det nye designprogrammet er et resultat av selskapets ønske om et ansiktsløft. Den gamle logoen var fra slutten av 1980-tallet og Widerøe ønsket en mer tidsriktig grafisk profil.

- I den nye logoen er bokstavene rundere i kantene, og faktisk er "kroppen" i logoens D og Ø formet som flyenes vinduer, forteller Erlandsen, som legger til at utskiftningen av alt skriftlig materiell har skjedd etappevis, ettersom gammelt materiell ble brukt opp.

- Vi har hele tiden vært bevisste på at dette var en prosess som ikke skulle føre til resurssløsing, sier hun.

Den nye utformingen er det Scandinavian Design Group som står bak. Selskapet har blitt en storgrossist i designutmerkelser og Erlandsen er glad for resultatet av samarbeidet.

- Vi er råstolte. Selskapet har aldri fått en designutmerkelse tidligere. Samtidig mener vi at det er vel fortjent. Den nye designen gjenspeiler Widerøes sjel, mener hun..

For felles innsats

Merket for God Design er ikke en pris, men en utmerkelse som deles ut til gode designløsninger. Den gis både til bedrift og designer innenfor kategoriene grafisk design, industridesign, tekstil- og konfeksjonsdesign, møbeldesign og digitale produkter og løsninger.

Og norske bedrifter er mer designbevisste enn noensinne. Aldri før har så mange søkt Norsk Designråd om Merket for God Design. Årets 204 søknader er en økning på 30 prosent siden fjoråret. Av søkerne var det 69 som nå har fått Merket for God Design, 3 mottar Klassikerprisen for God Design og 3 får International Design Award.
- Søknadsmengden viste tydelig at det er i ferd med å skje en holdningsendring blant norske ledere. Stadig flere skjønner at god og brukervennlig design er et konkurransefortrinn i et tøffere marked, sier prosjektleder Katia Valerie Banoun i Norsk Designråd.

Designbevisste fylker

De siste årene har det vært flest bedrifter fra Oslo som har fått Merket for God Design. I år var det hele 17 bedrifter fra Oslo blant mottakerne. De neste designfylkene på lista var Østfold og Møre og Romsdal med fem mottakere og Oppland med fire.

25 mottakere fikk utmerkelsen for sin bevisste satsing på industridesign. - I denne kategorien finnes naturlig nok den største spredningen på produkttypene. I år er det blant annet flere båter blant mottakerne, og det er hyggelig at norsk båtindustri fortsatt er vital og nyskapende, sier Banoun.

Gode på grafisk

Interessen for grafisk design har hatt en sterk økning de siste årene. I denne kategorien var det også 25 mottakere av Merket for God design. - Betydningen av en sterk visuell profil har fått fotfeste innenfor de fleste bransjer, og det er mange dyktige grafiske designere her i landet, sier Banoun.

Kategorien for digitale produkter og løsninger ble opprettet i fjor, og i år er det fem mottakere innen denne gruppen. Her finnes alt fra Maihaugens nye nettsider til et nyutviklet kundesystem fra bedriften SuperOffice blant mottakerne.

Link

Klikk her for oversikt over mottakere av Merket for God Design og prisene fra Norsk Designråd:

Kontaktpersoner:

  • Widerøe, prosjektleder Trude Erlandsen, tlf. 905 44 988
  • Norsk Designråd, prosjektleder Katia Valerie Banoun, tlf. 22 59 01 91

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for Norsk Designråd.

PUBLISERT 28.11.2002 06:00

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon