Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Design dobler salget

Mye av suksessen kommer som følge av god kvalitet og gjennomtenkt markedsføring av sjokoladen, sier produktsjef Jørend Bolstad i Nidar. (Foto: Nidar)

Mye av suksessen kommer som følge av god kvalitet og gjennomtenkt markedsføring av sjokoladen, sier produktsjef Jørend Bolstad i Nidar. (Foto: Nidar)

Oslo (NW): Design kan avgjøre om et produkt blir en bestselger eller drukner i mengden. Regelen gjelder enten du skal selge sjokolade eller peisovner, viser to av årets salgssuksesser.

Administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd er ikke i tvil om at suksessene langt på vei skyldes god design.

- Produkter blir stadig likere, samtidig som konkurransen hardner til. Da kan design være faktoren som gjør at kundene velger nettopp ditt produkt, sier han.

Mørk lidenskap

Siden Nidar lanserte Bocca i september, har drøyt 2,5 millioner nordmenn gitt etter for sin mørke lidenskap og kjøpt sjokoladen. Produktsjef Jørend Bolstad i forteller at godteprodusenten bevisst spiller på kundens lidenskap i markedsføring av det nye produktet.

- Sjokoladen henvender seg først og fremst til den voksne delen av kundegruppen vår. Undersøkelser viser at dette er mennesker som er mer opptatt av kvalitet og gode råvarer, enn av glitter og et hipt image. Dette har vi forsøkt å gjenspeile gjennom markedsføringen og designen av både sjokoladen og papiret, sier Bolstad, og legger til at produktet tidligere i år fikk Merket for God Design.

Målet er å selge tre millioner sjokolader innen året er omme, noe Nidar anser som innen rekkevidde. Konkurransen er imidlertid blitt tøffere enn først antatt. Samtidig med at Bocca havnet i butikkhyllene, lanserte Freia sin egen serie med mørk sjokolade.

- Freias lansering kom uventet på oss. Men vi har likevel nådd målene vi satte oss. Mye av suksessen kommer som følge av god kvalitet og gjennomtenkt markedsføring, sier Bolstad.

Dobler salget

Salgstallene for Jøtuls nyeste peisovn, bekrefter trenden om at produkter med gjennomtenkt design styrker salget. Ovnen med det noe trauste navnet Jøtul F 250, og som også er blitt tildelt Merket for God Design, har mer enn doblet det forventede salget fra lanseringen i slutten av august.

- Vi regnet med å selge 1 400 stykker før året var omme. Ved inngangen til desember hadde 2 800 ovner fått nye eiere. Vi føler oss nå sikre på å bryte 3 000-grensen innen nyttår. Det eksplosjonsartede salget er gledelig, om enn litt overraskende, sier markedsdirektør René Christensen i Jøtul.

Feminin appell

For det er neppe tilfeldig at den nye ovnen har slått an hos publikum. En undersøkelse som Gallup tidligere i år utførte for ovnprodusenten, viser at det i ni av ti tilfeller er kvinnen som beslutter hva slags ovn familien skal kjøpe. Mens menn er mest opptatt av varmeeffekten ved en ovn, er det designen som teller for kvinner.

- Vi ønsket bevisst å fremheve de feminine verdier under utformingen av ovnen. Selv på små detaljer som håndtak og pakninger, skinner det gjennom at vi har satset på design som først og fremst henvender seg kvinnelige kjøpere, sier Christensen, og legger til at dette er den første gråe ovnen Jøtul produserer.

Jan R. Stavik er meget tilfreds med resultatene som Nidar og Jøtul har fått med sine nye produkter.

- Detter er gode eksempler på hvilken konkurransekraft som ligger i design. Det hele dreier seg om å skape et særpreg som begeistrer målgruppen. Begge disse bedriftene har greid det ved hjelp av god design, sier Stavik.

 

Kontaktpersoner:

  • Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 22 59 01 98, mob. 90 76 59 71
  • Norsk Designråd, administrerende direktør. Jan R. Stavik, tlf. 22 59 01 94 mobil: 97 54 59 78

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for Norsk Designråd.

PUBLISERT 20.12.2002 00:00

Legg til:

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon

Last ned bilde