Tekst Større | Mindre
Gå til innhold

Søk

Velg språk

NORSK DESIGNRÅD

Nyheter og informasjon

Nyheter og informasjon

Du er her:



Tre designbedrifter fikk klassikerpris

Hågs logo skulle i 1978 stå for internasjonalitet og kvalitet. Tirsdag fikk den Klassikerprisen for God Design.

Hågs logo skulle i 1978 stå for internasjonalitet og kvalitet. Tirsdag fikk den Klassikerprisen for God Design.

Oslo (NW): Foraform, Helle Fabrikker og Håg fikk tirsdag Klassikerprisen for God Design på Designdagen i Oslo. Prisen gis til produkter som har vært i produksjon og salg de siste ti årene. - Fantastisk, sier guruerklærte Håg-designer Bruno Oldani.

Klassikerprisen for God Design ble i år delt ut i kategoriene møbeldesign, grafisk design og kunstindustridesign. Det er Norsk Designråd som gir ut den prestisjetunge utmerkelsen.

Håg fikk prisen for sin tidløse logo som har stått seg gjennom 18 år. Designernestor Bruno Oldani står bak den kjente logoen. Oldani har fra før mottatt hundrevis av nasjonale og internasjonale designpriser, men det er første gang han mottar Klassikerprisen for God Design.

- Det er helt fantastisk å få denne prisen. Den er et skulderklapp til langsiktig designsatsing. Høyere enn Klassikerprisen kommer du ikke. Eneste ulempen er at den også er tegn på at jeg er blitt gammel og moden for museum, ler en strålende fornøyd Oldani.

Kvalitet og design
Bruno Oldani kom til Norge i 1958 og mener fortsatt at norske bedrifter har et stykke å gå for å øke konkurransedyktigheten.

- For tretti år siden snakket alle om at vi må satse på ferdigvareindustrien, og det snakker vi om fortsatt. Vi er nødt til å satse på flere hester enn olje og råvarer. Fordi vi er et høykostnadsland, kan vi ikke konkurrere på pris - derfor er kvalitet og design særlig viktig for norsk produksjon, mener Oldani. Men i løpet av sine 42 år i Norge har han også sett en positiv utvikling.

- Norske bedrifter er blitt mye flinkere til å bruke design og sitt strategiske arbeide for å øke konkurransedyktigheten. De har skjønt at når produktene er omtrent like bra som konkurrentenes, er det nettopp karakteristika i en logo eller en profil som gjør forskjellen, sier han.

Høythengende pris
Klassikerprisen for God Design gis kun til utvalgte produkter som etter ti års produksjon og salg fremdeles har den kvaliteten og funksjonaliteten et godt og tidsriktig designprodukt skal ha.

- Noe av det viktigste med Klassikerprisen er å vise at virkelig god design kan gi utrolig lang levetid og dermed også god økonomi for bedriften, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd. Han sitter i juryen som i år valgte å gi den prestisjetunge prisen til Foraform, Helle Fabrikker og Håg.

- Dette er den aller gjeveste prisen, og vi er utrolig stolte, sier en lykkelig markedssjef i Foraform, Arild Bakke.

Kontaktpersoner:

  • Prosjektleder, Norsk Designråd, Jannicke Hølen, tlf. 22 59 01 91
  • Bruno Oldani, Oldani Design, tlf. 22 12 84 70
  • Arild Bakke, markedssjef, Foraform, tlf. 70 04 60 00, mobil 90 52 24 20

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet for Norsk Designråd.

PUBLISERT 28.11.2000 00:00